De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft vandaag twee tienjarige railconcessies verleend: aan de RET in Rotterdam en aan HTM in Den Haag. De contracten gaan in december in.
Tienjarig railcontract voor RET en HTM
Bij de RET (metro en tram) gaat het om een contract van in totaal drie miljard euro en bij HTM (alleen tram) om 2 miljard euro. Behalve het vervoer maken ook onderhoud van de infrastructuur en sociale veiligheid deel uit van de overeenkomst. Uitgangspunt van de nieuwe concessies is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.
7,8 in 2026
Concessieverlener MRDH stelt kwaliteitseisen aan het vervoer. De reizigers van RET en HTM moeten het vervoer minimaal een 7,5 geven, oplopend tot een 7,8 aan het einde van de concessieperiode. De RET hoeft daar niet veel extra’s voor te doen; vorig jaar haalde de Rotterdamse vervoerder al een 7,8 voor de tram en een 7,6 voor de metro. Voor HTM is er werk aan de winkel; de tram kreeg in 2015 een 7,4.
De MRDH heeft daarnaast ook afspraken vastgelegd over stiptheid en minimale rituitval. De daaraan gekoppelde bonus/malus-regeling prikkelt de vervoerders om op tijd te rijden. Een aanvullende kwaliteitsimpuls is het informatiepunt dat HTM in Delft gaat openen. De RET legt zich toe op het uitbreiden van de RET-app en het ontwikkelen van Engelstalige reisinformatie en route-informatie in de tram.
Eén aandeel
De definitieve gunning aan HTM is pas in het najaar, omdat de gemeente Den Haag nog moet beslissen over de aankoop van één aandeel HTM door de MRDH. De zeggenschap in HTM komt nog aan de orde in de Haagse gemeenteraad. Rotterdam is al akkoord met de aankoop van een aandeel. Die is nodig om te voldoen aan de wettelijke eisen voor inbesteding.
Lees ook: NS verkoopt aandelen HTM aan gemeente
Vanaf links: Marc Rosier (bestuurslid Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Zoetermeer), Pedro Peters (directeur RET) en Pex Langenberg (voorzitter Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Rotterdam).
000
Foto helemaal boven: Vanaf links Marc Rosier, Tom de Bruijn (vice-voorzitter van de Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Den Haag) en Jaap Bierman (directeur HTM).

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen