De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft vandaag twee tienjarige railconcessies verleend: aan de RET in Rotterdam en aan HTM in Den Haag. De contracten gaan in december in.
Tienjarig railcontract voor RET en HTM
Bij de RET (metro en tram) gaat het om een contract van in totaal drie miljard euro en bij HTM (alleen tram) om 2 miljard euro. Behalve het vervoer maken ook onderhoud van de infrastructuur en sociale veiligheid deel uit van de overeenkomst. Uitgangspunt van de nieuwe concessies is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.
7,8 in 2026
Concessieverlener MRDH stelt kwaliteitseisen aan het vervoer. De reizigers van RET en HTM moeten het vervoer minimaal een 7,5 geven, oplopend tot een 7,8 aan het einde van de concessieperiode. De RET hoeft daar niet veel extra’s voor te doen; vorig jaar haalde de Rotterdamse vervoerder al een 7,8 voor de tram en een 7,6 voor de metro. Voor HTM is er werk aan de winkel; de tram kreeg in 2015 een 7,4.
De MRDH heeft daarnaast ook afspraken vastgelegd over stiptheid en minimale rituitval. De daaraan gekoppelde bonus/malus-regeling prikkelt de vervoerders om op tijd te rijden. Een aanvullende kwaliteitsimpuls is het informatiepunt dat HTM in Delft gaat openen. De RET legt zich toe op het uitbreiden van de RET-app en het ontwikkelen van Engelstalige reisinformatie en route-informatie in de tram.
Eén aandeel
De definitieve gunning aan HTM is pas in het najaar, omdat de gemeente Den Haag nog moet beslissen over de aankoop van één aandeel HTM door de MRDH. De zeggenschap in HTM komt nog aan de orde in de Haagse gemeenteraad. Rotterdam is al akkoord met de aankoop van een aandeel. Die is nodig om te voldoen aan de wettelijke eisen voor inbesteding.
Lees ook: NS verkoopt aandelen HTM aan gemeente
Vanaf links: Marc Rosier (bestuurslid Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Zoetermeer), Pedro Peters (directeur RET) en Pex Langenberg (voorzitter Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Rotterdam).
000
Foto helemaal boven: Vanaf links Marc Rosier, Tom de Bruijn (vice-voorzitter van de Vervoersautoriteit MRDH en wethouder Den Haag) en Jaap Bierman (directeur HTM).
Meer artikelen met dit thema
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
14 mrt om 12:18 uurEen meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat…
In 2023 ruim 15 procent meer ingecheckt in het openbaar vervoer
26 feb om 10:22 uurIn 2023 werd er 1,1 miljard keer ingecheckt in het openbaar vervoer: 15,5 procent vaker dan in 2022. Het aantal…
Ook in 2024 gratis ov-kaartjes voor Amsterdamse minima
20 feb om 14:22 uurDe Vervoerregio Amsterdam wil het initiatief met gratis anderhalfuurs-kaartjes voor minimagezinnen in de regio…
Een kijkje in de keuken bij … VDL Bus & Coach
15 feb om 16:36 uurAls salesmanager openbaar vervoer bij VDL Bus & Coach is Sjef Maas verantwoordelijk voor de verkoop van…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Reactie toevoegen