Connexxion en de gemeente Arnhem zijn bezig met de ontwikkeling van een smart grid in het trolleynet. Met overtollige spanning in de bovenleiding zouden elektrische auto's kunnen worden opgeladen.
Trolleynet Arnhem moet auto's opladen
De ontwikkeling van het smart grid moet de doorslaggevende factor zijn om de Interreg-subsidie voor het Trolley 2.0-plan binnen te halen. Met de ontwikkeling van het smart grid voldoet het plan aan het ontwikkelen van werkgelegenheid – lokale bedrijven nemen deel – en aan de eis voor innovatie. Het gaat om een bedrag van tussen de 5 en 10 miljoen euro.
Volgens Hans Aldenkamp, projectmanager infrastructuur en bovenleiding bij Connexxion, staan er zo'n 4000 bovenleidingpalen in de stad Arnhem voor het trolleynet. "Op een gegeven moment ga je nadenken", zegt Aldenkamp, "Er komen steeds meer elektrische auto's, maar het plaatsen van oplaadpalen is duur, vooral midden in de stad."
"De remenergie van trolley's wordt nu teruggeleverd aan de bovenleiding. Normaal neemt de volgende bus dan die energie op, zodat we minder stroom hoeven in te kopen. Maar nu bussen steeds meer zonder bovenleiding rijden, kijken we ook naar andere doelen." Dat heeft nu geresulteerd in een subsidieaanvraag voor een tweetal laadpalen. Via die palen kunnen elektrische auto's in de stad worden opgeladen.
Ook een heel netwerk dat 's nachts gebruikt kan worden, behoort tot de mogelijkheden. Aldenkamp: "De laatste trolley rijdt om 1.00 uur de garage binnen en rond 7.00 uur vertrekt de eerste weer. In de tussentijd kunnen elektrische auto's worden opgeladen. Meer dan overdag, want anders komen onze trolleybussen misschien stil te staan."
Als de subsidieaanvraag akkoord is, moeten eind 2016, begin 2017 de eerste laadpalen met het trolleynet verbonden zijn. Aan het project nemen onder meer de universiteit van Wuppertal, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Vossloh Kiepe deel.
Meer artikelen met dit thema
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
Reactie toevoegen