Tweede leven voor batterijen VDL-bussen Eindhoven
De Nederlandse bussenbouwer VDL Bus & Coach en het Duitse energiebedrijf RWE gaan batterijen uit de 43 VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden een tweede leven geven. Het project krijgt de naam ‘Anubis’.
De bussen waarmee Transdev momenteel in Eindhoven rijdt, krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket. De huidige batterijpakketten hebben echter nog voldoende capaciteit om te worden gebruikt voor stationaire toepassingen, legt Paul van Vuuren, CEO van VDL Groep uit.
“Het bieden van een duurzame circulaire oplossing voor onze batterijen past in onze strategie. De toepassing vraagt echter veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan wij daarom in ‘project Anubis’ veel data verzamelen, zodat we nog meer kunnen bijdragen aan het verder verduurzamen van onze maatschappij.”
Capaciteit hergebruiken
De 43 batterijen uit de elektrische VDL-bussen, met een totale opslagcapaciteit van 7.5 megawatt, worden in de RWE-energiecentrale in Moerdijk gekoppeld tot één batterij. RWE is in Nederland eigenaar van meerdere energiecentrales, waaronder de Amercentrale, de Eemshavencentrale en de Moerdijkcentrale. Verder beheert het bedrijf meerdere zonneparken en windparken in Nederland.
Netwerk stabiliseren
Batterijsystemen zijn, door hun snelle reactietijd, uitermate geschikt voor het stabiliseren van het energienetwerk. Dat vertelt Roger Miesen, CEO van RWE Generation: “Met het Anubis-project tonen RWE en VDL aan dat technische uitdagingen met betrekking tot de bouw en exploitatie van installaties, zoals deze, kunnen worden overwonnen. En met dit project dragen we actief bij aan CO2-reductie, omdat de batterijen na een eerste fase in de VDL-bussen, bij RWE een verlengde levensduur krijgen. Daarna worden ze hoogwaardig gerecycled.”
Circulaire economie
VDL en RWE willen met het Anubis-project een innovatieve stationaire energieopslaginstallatie op basis van busbatterijen demonstreren en valideren. Dat moet een grootschalige uitrol van dergelijke projecten mogelijk maken en bijdragen aan de circulaire economie in Nederland.
De komende jaren komen naar verwachting veel batterijen terug van elektrische voertuigen. Van Vuuren: “In Europa rijden meer dan 1.100 elektrische VDL-bussen in diverse steden en regio’s. Wij verwachten met het Anubis-project veel te leren, zodat we een belangrijke bijdrage kunnen gaan leveren aan een toekomst waarin gebruikte bus-batterijen gebruikt worden als energie opslagsysteem voordat ze gerecycled worden.”

De VDL-bussen van Transdev op het depot in Eindhoven.
Meer artikelen met dit thema
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug om 11:53 uurBarneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
Netcongestie groeiend probleem: ‘Voor Liander is het al 2030’
30 mei om 10:43 uurNetbeheerder Liander zag in 2022 een verviervoudiging van het aantal aanvragen voor extra elektrisch vermogen…
Hoe netcongestie de buselektrificatie vertraagt
12 apr om 13:34 uurOm de energietransitie een stap verder te brengen, moeten netbeheerders en infrabeheerders elkaars problemen en…
‘Energiehubs gaan over organisatiestructuren’
20 mrt om 15:33 uurOm de energietransitie te versnellen zijn energiehubs potentieel interessant, denkt duurzaamheidsdirecteur…
CaetanoBus vertrouwt op waterstof
2 mrt om 15:09 uurZo'n anderhalf jaar geleden betrad het Portugese busbedrijf CaetanoBus, onder het merk Toyota Caetano, de…
Energiehubs? Ga voor het collectief!
25 nov 2022In steeds grotere delen van het land gaat het energienet ‘op slot’ en er is nog geen ‘Ei van Columbus’ om vraag…
Energiegebruik kan op veel manieren nog efficiënter
20 okt 2022Het streven om energie efficiënter te gebruiken is van alle tijden. Aanzienlijk recenter is het streven om ook…
Hubontwikkeling vraagt om programmatisch denken
17 okt 2022DOVA-directeur Jan van Selm en energiehub-expert Rogier Pennings kampen met dezelfde uitdagingen. Van Selm wil…
Reactie toevoegen