Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog niet op elektriciteit rijden. Door congestie op het stroomnet is er onvoldoende capaciteit beschikbaar om de bussen op de nieuwe remise in Roosendaal op te laden. Daarom blijven dieselbussen hier voorlopig de norm in de eerste jaren van de concessie.
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie

Ambities in Brabant blijven overeind “We boeken in Brabant grote vooruitgang met de elektrificatie van ons busvervoer,” zegt Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit. “In Breda wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een moderne remise met een volledig elektrische busvloot. Dat is een resultaat om trots op te zijn. Helaas zullen de inwoners van Roosendaal wat langer moeten wachten voordat ze kunnen reizen met elektrische bussen. Dit is een teleurstelling, maar zulke uitdagingen horen bij een grote transitie. Ondanks alle inspanningen van Arriva, de provincie en de netbeheerder is er nu simpelweg niet genoeg netcapaciteit. Zodra die capaciteit beschikbaar is, maken we ook in Roosendaal de overstap naar elektrisch.”
De provincie Noord-Brabant hecht veel waarde aan schoon en stil openbaar vervoer. Het gebruik van uitstootvrije bussen is dan ook een van de voorwaarden in de nieuwe concessie West-Brabant. Elektrische bussen zorgen niet alleen voor minder luchtvervuiling, maar ook voor een lagere geluidsbelasting in stedelijke gebieden.
Betrouwbaarheid als prioriteit Toch staat de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer voorop. Daarom heeft de provincie Noord-Brabant Arriva gevraagd om een tijdelijk plan in te dienen waarin voorlopig wordt afgezien van de elektrificatie in Roosendaal. Dit betekent dat de circa 50 bussen die vertrekken vanaf de remise aan de Schotsbossenstraat in de eerste concessiejaren op diesel blijven rijden.
In de hele concessie West-Brabant zullen ruim 200 bussen de weg op gaan, waarvan naar verwachting zo’n 130 bij aanvang elektrisch zijn. Het uiteindelijke doel blijft om vanaf 2030 uitsluitend elektrische bussen te laten rijden, inclusief de buurtbussen.
Dienstregeling niet in gevaar De vertraging in de elektrificatie heeft geen gevolgen voor de nieuwe dienstregeling van Arriva. Deze gaat zoals gepland in op 6 juli 2025. De exacte details van de dienstregeling worden op dit moment door Arriva uitgewerkt.
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…