De Jonge Veranderaars (JV) viert op 15 maart het 15-jarig jubileum. Mét een nieuwe ambitieuze voorzitter: Jort Kuiper. Hij wil een platform creëren waar leden kunnen experimenten. “Als we dingen willen veranderen, moeten we niet volgen.” Een kennismakingsinterview.
‘We willen dingen veranderen, niet volgen’
Kuiper volgde de oude voorzitter, Nick Knoester, eigenlijk al in oktober 2017 op bij het platform voor young professionals in de rail- en ov-sector. “Maar omdat het een drukke periode was, hebben we de wijziging nog niet breed gecommuniceerd.”
Jort Kuiper, de nieuwe voorzitter van de Jonge Veranderaars.
Wat is je achtergrond in het ov precies?
“Ik heb de studie Transportkunde en Logistiek, een afstudeerrichting van werktuigbouwkunde, afgerond aan de TU Delft. Vanuit mijn werk bij Stevin Technology Consultants heb ik bij verschillende bedrijven, zoals ProRail, NS en RET, ervaring opgedaan in een adviseursrol. Zo was ik bij de NS betrokken bij de implementatie van de treindienst Alphen–Gouda en deed ik onderzoek naar de werkzaamheden van onderhoudsteams bij prestatiegebonden onderhoud.”
Je bent sinds april 2017 bij JV betrokken en nu al voorzitter. Da's snel gegaan?
“Het is inderdaad vrij snel gegaan, maar ik krijg energie van het werk dat ik voor Jonge Veranderaars doe. Toen Nick aangaf zijn aandacht te willen verleggen, zag hij mij als potentiële vervanger. De energie die ik van het werk krijg, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik de voorzittersrol overneem.”
Wat zijn je ambities als voorzitter voor 2018?
"Afgelopen jaar lag de focus op het groots aanpakken van de evenementen die we organiseren, zoals de studiereis, het innovatiecongres en de Summer Challenge. Ons aantal actieve leden is hierdoor goed gegroeid. Ik wil deze lijn vasthouden en uitbreiden.
Verder kreeg ik heb eens de opmerking dat JV binnen de lijntjes kleurt. Iets was ik me aantrek. Onze evenementen waren vaak in lijn met de rest van de branche. Terwijl: als we willen veranderen, moeten we niet volgen. Richting bepalen is nog een stap te ver, maar we kunnen wel gebruikmaken van onze unieke positie en gaan experimenteren. Nieuwe dingen proberen en kijken wat werkt. Leren en verbeteren. Ik wil dat die mindset de standaard wordt bij JV.
Om dat te verwezenlijken is het nodig dat we directer met onze leden communiceren, meer dan een maandelijkse borrel of nieuwsbrief. Daarom hebben we een communicatieplatform opgezet waarmee onze leden elkaar snel kunnen vinden en bijvoorbeeld aan de slag kunnen met hun experiment.”
Ov en rail zijn al volop aan het innoveren en ontwikkelen. Hoe wil JV daar een stempel op drukken?
“Ja, er zijn al een hoop veranderingen gaande in het ov, de grens tussen ov en persoonlijk vervoer vervaagt steeds verder. Die nieuwe mobiliteit maakt het leven gemakkelijker, met name voor mensen die geen auto rijden en niet heel mobiel zijn. Hoe eerder we naar die wereld kunnen, hoe beter. JV zet zich in om dat te bewerkstelligen en wil experimenteren, om te kijken wat werkt in het ov om zo de toekomst van de mobiliteit te kunnen vormen.”

De Jonge Veranderaars tijdens een van hun experimenten.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen