De afgelopen weken legde NS-personeel meerdere keren het werk neer. Sinds het klappen van het cao-overleg vonden er vier stakingen plaats. Tijdens de eerste actie reden er in het hele land geen treinen.
De motie, ingediend door Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA/GroenLinks), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP), kreeg brede steun in de Kamer.
Als onderdeel van hun studie stortten de Delftse studenten zich tien weken lang op de toekomst van treinstations als spil in een web van reizigers en hun vele vervoersopties.
“De ‘kippenlijn’ loopt door de Gelderse vallei en is in 2023 opnieuw aanbesteed. Die aanbesteding heeft Keolis gewonnen. Keolis had ons al in 2022 benaderd om te helpen met een redesign.
“De oude dubbeldekkers zijn over een aantal jaar aan vervanging toe. Ook verwachten we in de toekomst meer treinreizigers. Met de nieuwe dubbeldekkers bereiden we ons voor op deze groei. We willen genoeg plek en een comfortabele trein bieden.
Voor de coronapandemie was de trein al populair, met een bezettingsgraad van 94 procent. Vorig jaar maakten ongeveer 4.500 reizigers gebruik van de verbinding vanuit Nederland.