U-OV kleurt de bestemming

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor U-OV kleurt de bestemming

Qbuzz heeft de lijnnummers van de stadsbussen in Utrecht een eigen kleur gegeven. De kleur is niet, zoals in Groningen, gekoppeld aan de lijn maar aan de bestemming. Dat geeft meer duidelijkheid op het busstation, is de gedachte.

Intuïtieve reisinformatie is een van de vernieuwingen waarmee Qbuzz de concessie voor de regio Utrecht binnenhaalde. Wat dat inhoudt is sinds 8 december te zien op het busstation van Utrecht. Een kleur moet ervoor zorgen dat onervaren reizigers hun bus sneller vinden, en minder snel de bus in de verkeerde richting nemen. Kleuren spreken mensen meer aan dan cijfers en letters, weet Qbuzz. In het Engelse Nottingham rijden al jaren gekleurde bussen door de stad. Reizigers nemen niet lijn 30, maar ‘hun’ roze bus.

Het idee van elke buslijn een eigen kleur heeft Qbuzz toegepast op de vier lijnen van het hov-net Q-link in Groningen. Daar is de kleur niet op de hele bus aangebracht, zoals in Nottingham, maar alleen als een subtiele lijn op de flanken en op het harmonicadeel van de gelede bussen. Korte teksten op de bus hebben dezelfde kleur. Die kleuraccenten geven de Groningse bussen een chique uitstraling. Het nadeel is dat je bussen van verschillende lijnen niet kunt uitwisselen.

In Utrecht is die uitwisseling geen probleem. Daar gaf Qbuzz alleen het lijnnummer een kleur, opgebouwd door een scherm van ledlampjes. Het busbedrijf heeft de stad verdeeld in zes taartpunten, plus de binnenstad en De Uithof. Acht regio’s dus, die allemaal een kleur hebben én een symbool, bedoeld voor kleurenblinden. Zo is de binnenstad rood en het symbool de Domtoren. De Uithof is oranje en het symbool een zonnetje. Moest je vroeger op het busstation naar de eindbestemming kijken, nu zie je aan het lijnnummer dat 74 groen richting Nieuwegein gaat en 74 paars richting Zeist. Overigens staat de eindbestemming nog steeds op de bus.

Grijze letters
Maar hoe weet nu een incidentele reiziger welke bus hij moet hebben als hij op Utrecht Centraal aankomt en naar De Uithof wil? Hij zal eerst het bus-informatiepunt zoeken, dat U-OV heet, de merknaam voor het Utrechtse ov. Het servicepunt vindt hij níet bij het busstation aan de centrumzijde, maar in het nieuwe stationsdeel aan de Jaarbeurszijde. Er zitten twee dames achter glas. Een lijnfolder is het enige dat de bezoeker kan meenemen. Een lijnennetkaart en een plattegrond van het busstation ontbreken. Ook is er geen informatie over het kleurensysteem.

Op naar het busstation, centrumzijde. Het oogt onoverzichtelijk. Een centraal infopaneel geeft de vertrektijden van 26 bussen onder elkaar, in slecht leesbare grijze letters. Geen koppeling helaas met het kleurensysteem. In de informatiekast op de halte hangt een kleine plattegrond van het busstation en een kaartje van Utrecht met de acht kleuren en symbolen, zonder uitleg. Het ziet er allesbehalve wervend uit.
Met de introductie van kleuren poogt Qbuzz overzicht te creëren op het drukke busstation. Maar de gekleurde bordjes met de perronaanduiding (B2, B4) vallen in het niet bij de blauwe borden waaronder nog de oude tekst zichtbaar is. Die borden blijven voorlopig staan zolang de reisinfoschermen op de perrons nog worden getest.

Gedimd
De lijninformatie op de bussen is gelukkig goed te lezen, ook overdag. Bij sommige lijnen is het gekleurde nummer wel erg fel. Bij andere lijnnummers is het contrast tussen het getal en het veld eromheen niet geweldig. De Utrechtse politie maakte direct bezwaar tegen de lichtblauwe leds van de bussen naar Utrecht-Noord en het donkerblauw richting Leidsche Rijn. Alleen hulpdiensten mogen blauw licht voeren. Daarop heeft Qbuzz de ledverlichting 20 procent gedimd.

Als Qbuzz de informatie op de busstations en -haltes even toegankelijk maakt als op de website, komt het wel goed. De site u-ov.info is simpel en overzichtelijk. Alle lijnfolders, de lijnennetkaart en de plattegronden van busstations zijn te downloaden. Ook vind je er informatie over de bestemmingskleuren, inclusief kaartje van de acht regio’s. Een tip voor de incidentele reiziger: bezoek eerst de website voordat je de bus neemt in Utrecht.

 

Constant Stroecken

Over Constant

Constant Stroecken was hoofdredacteur van OV-Magazine tot augustus 2019.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook