Pleidooi voor elektrische bus Arnhem–Apeldoorn
De provincie Gelderland en de gemeenten Arnhem en Apeldoorn willen een snelbus tussen beide steden. Die zou in 36 minuten van station naar station moeten rijden, grotendeels met 100 kilometer per uur over de A50.
De buslijnen 91 en 231 doen er nu 7 tot 9 minuten langer over van Arnhem naar Apeldoorn. En de trein is nu 10 minuten langer onderweg, inclusief overstap in Zutphen. De snelbus Arnhem–Apeldoorn moet eind 2016 gaan rijden, als de nieuwe concessie ingaat. De 100 miljoen euro kostende Koningslijn voor een directe spoorlijn tussen de twee steden is daarmee van de baan.
Volgens Lex Boersma van De Snelwegbus kan Arnhem–Apeldoorn 6 minuten sneller – dus in 30 minuten – met minder haltes (alleen Arnhem-Noord en Apeldoorn- Oost) en vrije busbanen in Apeldoorn. Dat kost minder dan 10 miljoen euro. De provincie en gemeenten willen luxe bussen met extra beenruimte, airco, gratis wifi en koffie- theeautomaat. Liefst op ‘duurzame brandstof’, zolang dat maar niet ten koste gaat van de snelheid.
Boersma pleit voor elektrische bussen met inductie (draadloos laden via platen in het wegdek bij de haltes) van het bedrijf proov, of conductie (laden via een stroomafnemer op het dak van de bus bij een laadpunt boven de haltes) van Heliox. Ook wil hij de bussen aan de voor- en achterkant beter stroomlijnen voor een lagere luchtweerstand. “Want bij 100 kilometer per uur gaat een vierkante gevaarte aerodynamisch zwaarder doortikken.”
Boersma denkt aan elke 10 minuten een snelwegbus. Met 3,50 euro per rit (net geen dubbeltje per kilometer) is de snelwegbus net zo duur als de brandstof van een auto en goedkoper dan het huidige bustarief van Syntus of huidige treinkaartje van NS (Arnhem–Zutphen) en Arriva (Zutphen– Apeldoorn). Reizigers zouden moeten kunnen betalen met zowel een OV-chipkaart als een smartphone (Touch and Travel). Met meer dan een miljoen reizigers per jaar kan de snelwegbus volgens Boersma kostendekkend worden.
Meer artikelen met dit thema
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…
Reactie toevoegen