Buurtbusbestuurder voor vol aangezien

Buurtbusbestuurder voor vol aangezien

door in rubriek bus
Reacties uitgeschakeld voor Buurtbusbestuurder voor vol aangezien

Nu de Tribus Civitas het land verovert als hét nieuwe model buurtbus, stijgt de status van de vrijwillige bestuurder. Betaalde en vrijwillige buschauffeurs bekijken elkaar vaak met scheve ogen.

De beroepsbuschauffeur beschouwt de buurtbus als broodroof, de vrijwilliger ziet de betaalde chauffeur als veelverdiener. ‘We doen bijna hetzelfde werk, maar hij krijgt als beloning een cao en ik een jaarlijkse feestavond’.

Vroeger waren buurtbussen vaak witte, non-descripte bestelbusjes met ramen en personenbankjes erin. Inmiddels rijden er bij Arriva, Breng, Connexxion en Syntus al ongeveer 50 exemplaren van de Tribus Civitas rond, een van oorsprong Frans minibusje, vaak op basis van een Fiat Ducato. Maar wel met een lijnfilm, lage instap, dubbele instapdeuren, opvallende ronde raampartijen en een chauffeurscabine. Mooi van buiten, licht en ruim van binnen.

Het nieuwe model buurtbus verandert ook het gevoel. Hij is voor zowel ov-reizigers als beroepschauffeurs beter herkenbaar als echte ov-bus. Nu steken ook tegemoetkomende beroepschauffeurs hun hand op naar de vrijwillige collega’s in de buurtbus. En zoals geldt in kringen van motorrijders en vrachtwagenchauffeurs: een groet is goed.

Marc Maartens

Over Marc

Marc Maartens is adviseur-publicist op het vlak van verkeer en vervoer. Hij geeft adviezen, leidt bijeenkomsten, verzorgt colleges, draait mee in projecten en schrijft vakartikelen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook