Losser wil halte op lijn Hengelo-Bielefeld

Losser wil halte op lijn Hengelo-Bielefeld

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Losser wil halte op lijn Hengelo-Bielefeld

De gemeente Losser gaat lobbyen voor een halte in De Lutte. De halte moet een extra stop worden op de toekomstige verbinding Hengelo – Bielefeld.

Begin mei werd bekend dat de Regionalbahn Bielefeld – Bad Bentheim in 2017 doorgetrokken wordt naar Hengelo. In Nederland zal dan ook worden gestopt in Oldenzaal. Maar De Lutte, 3650 inwoners groot en pal aan de spoorlijn liggend, wordt vooralsnog voorbijgereden.

De gemeenteraad van Losser, waar De Lutte onder valt, nam gisteren een motie aan waarin het college verzocht wordt zich bij de provincie Overijssel en Regio Twente sterk te maken voor een halte. Wethouder Marcel Wildschut zegde toe deze lobby te willen opstarten.

De gemeente wil de stop al langer. Het zou met name het toerisme goed kunnen dienen. Maar over de haalbaarheid twijfelt de gemeente zelf ook al wel. “Het is een charmant idee, maar het is wel lastig om te realiseren”, zegt een woordvoerder, “De regio draagt al veel bij, dus we moeten kijken of het een haalbare kaart wordt.” Losser wil op korte termijn met Prorail en NS om tafel om een quickscan uit te voeren. Volgens Jaimie van Essen, die de motie indiende, moet deze stap daarom vooral gezien worden als een inventarisatie. Hij ziet een halte het liefst verrijzen bij de Lossersestraat, zodat ook bezoekers van het Arboretum goed bediend worden. “Nu deze motie is ingediend, willen we samen met D66 in Provinciale Staten kijken wat er verder mogelijk is.” Veel geld is er vooralsnog niet. Jaarlijks heeft de gemeente een ton te besteden aan co-financiering.

Wim Michel, beleidsadviseur bij de Regio Twente ziet de extra stop er niet snel komen. “Het is natuurlijk al een kostbare zaak, terwijl we als regio er al veel geld in gestopt hebben. Voor je een halte hebt, ben je alweer vier tot vijf miljoen euro verder.” Ook is de halte moeilijk in de bestaande dienstregeling in te passen. Dat is ook de reden dat, net als bij de Grensland Express, Hengelo Oost wordt overgeslagen. “Misschien dat er aan de Duitse kant nog wat ruimte is, maar dan worden de aansluitingen in bijvoorbeeld Rheine weer een moeilijk verhaal.”

Ook is er niets over eventuele extra stops in de aanbesteding opgenomen. Aan het eind van het jaar wordt bekend wie de dienst mag uitvoeren.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook