Aanbesteding elektrificatie Zwolle–Enschede

Aanbesteding elektrificatie Zwolle–Enschede

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Aanbesteding elektrificatie Zwolle–Enschede

De provincie Overijssel en ProRail zijn gestart met de aanbesteding van de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle–Enschede. De elektrificatie van Zwolle–Kampen gebeurt apart.

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Wierden staan vanaf 25 november op de Europese aanbestedingskalender. ProRail begeleidt de aanbesteding en de uitvoering van het werk. In het voorjaar van 2015 moet bekend worden wie de opdracht gaat uitvoeren.

Werkzaamheden
De winnaar start in 2015 met de voorbereidingen en begint in 2016 met de uitvoering. In 2017 moet de klus zijn geklaard. Bij de elektrificatie gaat het om de aanleg van 900 bovenleidingmasten, ondergrondse leidingen naar drie nieuwe technische ruimten voor de 1500 Volt-stroomvoorziening en ontsluitingswegen voor onderhoud. Ook wordt de fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden verhoogd.

Hogere frequentie
Met de elektrificatie van de lijn Zwolle–Enschede, waar nu nog dieseltreinen rijden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd waardoor een hogere frequentie mogelijk is.

Zwolle-Kampen
De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt ook geëlektrificeerd. Op dit moment kan de provincie nog geen datum noemen voor de start van de aanbesteding van de werkzaamheden. De elektrificatie van beide tracés moet in 2017 gereed zijn. De aanbesteding van de exploitatie van Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede is op 30 oktober gepubliceerd.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook