Geld voor spitstreinen op Valleilijn

Geld voor spitstreinen op Valleilijn

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Geld voor spitstreinen op Valleilijn

Connexxion kan drie Protos-treinen gaan bestellen voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De treinstellen moeten de drukke ochtendspits gaan ontlasten.

Een amendement op de begroting van de ChristenUnie, gesteund door PvdA en VVD, maakte gisteren de weg vrij voor het inzetten van dubbele treinstellen in de spits. Nu blijven op de Valleilijn tussen 7 en 8 uur ’s morgens richting Amersfoort soms reizigers achter op het perron. De vijf Protos-treinen en één Stadler kunnen de drukte dan niet aan.

Connexxion wil opnieuw Protos-treinen bestellen bij de Duitse treinfabrikant Fahrzeugtechnik Dessau. Na een moeilijke periode rond 2010 waarin het bedrijf bijna failliet ging, is het in 2012 overgenomen door TransTec Vetschau, een fabrikant van draaistellen. Fahrzeugtechnik Dessau heeft Connexxion verzekerd dat de treinen binnen anderhalf jaar geleverd kunnen worden. Connexxion is tevreden over de Protos-treinen. “Overstappen op een andere leverancier ligt dan niet voor de hand, mede in verband met het onderhoud”, aldus woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion.

Voor de aanschaf van drie treinstellen heeft de Tweede Kamer 7,5 miljoen euro vrijgemaakt (.pdf). De treinen kosten ongeveer 6 miljoen euro. Daarnaast moet de energievoorziening worden uitgebreid voor 4 miljoen euro en zijn er extra exploitatiekosten. Het Rijk betaalt ongeveer een derde van de kosten, de provincie Gelderland en Connexxion betalen de rest. Over de precieze kostenverdeling moeten rijk, provincie en vervoerder nog afspraken maken. En Provinciale Staten moeten de investering nog goedkeuren.

Het aantal reizigers op de Valleilijn groeit naar verwachting 3 tot 4 procent per jaar tot 2020. Extra capaciteit is dus dringend geboden. Maar de Valleilijn is ook belangrijk als omleidingsroute voor het hoofdrailnet bij verstoringen op Utrecht Centraal, stelt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. Evenals de provincie Gelderland en Connexxion streeft zij naar een kwartierdienst op de hele Valleilijn. Zij beschouwt de extra capaciteit in de spits als een eerste stap.

Lees ook: Vernieuwende ideeën om staanders op de Valleilijn het gangpad in te trekken

Infrastructurele maatregelen die een kwartierdienst mogelijk maken op de Valleilijn heeft staatssecretaris Mansveld dit najaar afgewezen (.pdf). De kosten-batenanalyse pakte negatief uit. De aanpassingen op de enkelsporige lijn kosten 47 miljoen euro. Doorrijden van Ede-Wageningen naar Arnhem zou nog eens 12 tot 24 miljoen euro kosten. Het verlengen van de treindienst over het hoofdspoornet zou de dienstregeling bovendien minder robuust maken, met name wanneer de ICE daar om de twee uur rijdt.

Stadler-GTW-2Kwartierdienst Leeuwarden–Sneek in 2018
Tussen Leeuwarden en Sneek komt wel een kwartierdienst, in de spits. De provincie Friesland betaalt bijna 7 miljoen. Negen ton komt uit het onderhoudsbudget van ProRail en 3,3 miljoen uit het programma ‘Beter Benutten Spoor’ van het Rijk. Door de treinen iets sneller te laten rijden en door aanpassing van enkele wissels op het spooremplacement in Leeuwarden is de kwartierdienst in te passen op de enkelsporige lijn. Net als nu zullen de treinen elkaar passeren in Leeuwarden, Mantgum, Sneek Noord en Sneek. Buiten de spits blijven de treinen drie keer per uur rijden.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook