De toekomst van de bus is elektrisch
dossier ZE2025

De toekomst van de bus is elektrisch

door Onno Pruis (Movin vervoeradvies) in rubriek bus
Reacties uitgeschakeld voor De toekomst van de bus is elektrisch

Het buswagenpark in Nederland en daarbuiten is aan het vergroenen. De vraag is niet of, maar wanneer elektrisch stadsvervoer de standaard wordt.

Hamburg, de grootste markt voor busvervoer in Duitsland, wil vanaf 2020 alleen nog emissievrije bussen aanschaffen. In Nederland streeft het platform Zero Emissie busvervoer hetzelfde na vanaf 2025. GVB wil met elektrische bussen gaan rijden. En in recente aanbestedingen speelt de transitie naar lokaal emissieloos busvervoer een nadrukkelijke rol. Ondertussen rijden op Schiermonnikoog en Schiphol al elektrische bussen van het Chinese BYD. Maar ook andere fabrikanten maken werk van de elektrische bus.

Dieselbussen worden steeds schoner. Bussen die rijden op groengas zijn over de hele keten klimaatneutraal. Waarom dan toch elektrisch rijden? Elektrisch rijden kent geen lokale emissies, is stil en tot wel 60 procent zuiniger dan Euro-6 dieselbussen. De uitstoot- en klimaatrichtlijnen worden vanaf 2020 verder aangescherpt waardoor toepassing van verbrandingsmotoren moeilijk wordt. Elektrische aandrijving biedt de oplossing. Daarmee kan het ov bijdragen aan de klimaatambities en aan een betere luchtkwaliteit in de steden. En door de stillere aandrijving blijft de geluidshinder voor omwonenden beperkt.

Onderweg opladen
Elektrische aandrijving van een bus is op zichzelf geen probleem. De trolleybus is het oudste voorbeeld. De vraag is vooral

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook