Tussen Zevenaar en Didam wordt het spoor over een lengte van 4,5 kilometer verdubbeld. Het Rijk legt de nog ontbrekende 9,1 miljoen euro op tafel. Daarmee is de financiering rond.
Dubbelspoor Zevenaar-Didam komt er
Het totale project kost 53,5 miljoen euro. De overige 34,5 miljoen komt uit de zakken van de provincie. Daarvoor wordt niet alleen het spoor verdubbeld, maar ook het viaduct van de A12 aangepast en komt er een onderdoorgang voor langzaamverkeer. De snelheid op het traject gaat omhoog naar 120 kilometer per uur. Tussen Didam en Wehl, dat enkelsporig blijft, wordt de snelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur.
Met de verdubbeling en de snelheidsverhoging wordt twee minuten reistijdwinst geboekt en krijgen passagiers vanuit Doetinchem en Winterswijk een comfortabelere overstap in Arnhem. Een nieuw station in Zevenaar-Oost zit er voorlopig nog niet in. Eind 2018 moet de klus geklaard zijn.
Op dit moment wordt het dubbelspoor bij Wehl met 700 meter verlengd. Dat moet aanstaande maandag gereed zijn. Reizigersorganisaties dringen al een tijd aan op een verdubbeling van het gehele traject tussen Zevenaar en Doetinchem. Op het enkelsporige station Doetinchem de Huet rijden de treinen een kwartierdienst.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
In werkelijk is dit dubbelspoor noodzakelijk om Westervoort te kunnen bedienen MET behoud van aansluitingskwaliteit in Arnhem. Omdat echter in de ProRail-capaciteitsnormen de betrouwbaarheid van aansluitingen niet wordt getoetst, kon het volgens de normen indertijd "ook wel zonder". Hiermee herhaalde ProRail de eerder gemaakte (en uiteindelijk ook schoorvoetend erkende) ontwerpfout op Zwolle-Heino. Ik heb voor beide fouten op alle mogelijke manieren gewaarschuwd, maar ProRail wilde niet luisteren. Jaren later en ontelbare gemiste aansluitingen verder worden beide blunders alsnog rechtgetrokken...
Ingediend door ACF Sierts op do, 27/08/2015 - 22:09
O ja, de genoemde "2 minuten tijdswinst voor de reizigers" is dus de extra rijtijd die de toevoeging van Westervoort indertijd kostte. "Reistijdwinst en comfortabeler overstap" zijn dus t.o.v. de huidige, veel te krappe situatie; t.o.v. "vroegah" is er nog niks verbeterd. Maar eigenlijk is de IC-overstap nog steeds erg krap. Hybride maken van het bestaande diesel-electrische Stadler-materieel plus partiele electrificatie zou de zaak substantieel kunnen verbeteren. En veel duurzamer vanwege hergebruik remenergie, CO2-reductie etc.
Ingediend door ACF Sierts op do, 27/08/2015 - 22:32
Reactie toevoegen