NS kan 14.000 extra zitplaatsen bieden

NS kan 14.000 extra zitplaatsen bieden

De capaciteit van NS kan op korte termijn groeien met 14.000 zitplaatsen. Het beter benutten van bestaand materieel heeft veel potentie, maar ook zouden ruim honderd oude Duitse rijtuigen op korte termijn weer in dienst kunnen. 

Dat blijkt uit een rondgang van OV-Magazine.

De winst zit niet alleen in het rijdend houden van de Mat ’64, de zogeheten Apekop. Ook staan er nog Intercityrijtuigen ongebruikt langs de kant. Daarnaast kunnen internationale treinstellen die pas later in de ochtend naar het buitenland rijden in de ochtendspits verlichting brengen. De betere benutting van bestaand materieel komt daarmee op ruim achtduizend zitplaatsen.

ICL-rijtuigen
NS kan daarbij nog eens een beroep doen op oude Duitse rijtuigen die tussen 2006 en 2010 als type ICL onder meer dienst deden op de lijn Amsterdam–Deventer. Volgens Ulrich Fackert van Heros Rail heeft hij meer dan honderd van dit type rijtuigen op voorraad, goed voor vijf- tot zesduizend zitplaatsen. Sommige hebben zelfs nog de geel-blauwe kleurstelling van NS. Het zou een van de oplossingen kunnen zijn voor NS om weer meer capaciteit te krijgen.

Heros Rail verhuurde de rijtuigen, met RIC-keuring, destijds ook aan NS. Toen de vervoerder ze niet meer nodig had, gingen ze weer terug naar Duitsland. Daar staan ze nu werkeloos op een zijspoor. Volgens Fackert heeft NS hem nog niet opnieuw benaderd met de vraag of de rijtuigen weer op het Nederlandse spoor zouden kunnen komen. “Maar stuur ze gerust naar me door.”

Levering hangt sterk af van de eisen
Fackert is voorzichtig om te zeggen hoe snel hij de rijtuigen zou kunnen leveren. “Dat hangt van veel factoren af: hoeveel moet er aan het interieur gebeuren, het voltage, hoeveel rijtuigen zijn er eigenlijk nodig, dat soort zaken.” Op zijn snelst zouden de eerste rijtuigen binnen vier tot acht weken op het Nederlandse spoor kunnen staan. In 2006 duurde de uitlevering een half jaar, maar toen moesten de rijtuigen nog worden afgestemd op het Nederlandse voltage. Daarvoor zijn ze nu geschikt.

Wat locomotieven betreft zou NS volgens materieeldeskundigen een beroep kunnen doen op een elftal locs uit de serie 1700 die volgend jaar de oude, gerenoveerde dubbeldekkers moeten gaan trekken. Ook kan NS een beroep doen op locomotieven van hetzelfde type als nu op de HSL rijdt.

Dezelfde betrokkenen laten echter doorschemeren dat NS weinig trek heeft in het rijden van getrokken materieel. Ze zijn minder betrouwbaar dan treinstellen en hebben ook meer instructie nodig. Toen de ICL-rijtuigen nog op het Nederlandse spoor reden, kampten ze bovengemiddeld vaak met defecten. Ook hebben de rijtuigen geen centrale deurvergrendeling die door de machinist bediend kan worden, waardoor die verantwoordelijkheid volledig bij de conducteur komt te liggen. Volgens de regels van ILT zijn de rijtuigen echter gewoon toegestaan. NS wilde niet reageren.

Spitsbussen
OV-Magazine verkende in samenwerking met verschillende experts en betrokkenen negen opties als eventuele oplossing voor het zitplaatsentekort. Daarbij kwam ook het inzetten van spitsbussen ook als kansrijk uit de bus. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil van NS voor de kerst een ‘alles-uit-de-kast-scenario’ zien om het capaciteitsprobleem op te lossen.

Lees ook: Negen opties voor NS om alles uit de kast halen

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever is hoofdredacteur van OV-Magazine.

11 reacties

  1. Jos
    10 december 2015 om 15:15

    Die 8 weken is kolder, dat gaat maanden duren en tegen de tijd is DDM1 weer terug.

  2. Frans
    10 december 2015 om 15:19

    Als al die oude zooi zoals Mat’64 en ICK in dienst moet blijven dan stel ik voor dat die wel in de Randstad gaat rijden en dat de rest van het land dat al jaren hiermee is opgezadeld dan nu het nieuwere materieel krijgt.

  3. Hans Casteleijn
    10 december 2015 om 18:48

    Graag hoor ik realistische alternatieven van vakmensen. Dat NS een immense bureaucratische moloch met zeer arrogant gedrag is, mag wel duidelijk zijn. Een politieke baas als Roger van Boxtel aan het hoofd lijkt dat beeld te moeten bevestigen. NS is geen klantgerichte bedrijf. Men gaat in de hoge bureaucratentorens uit van massavervoer op basis van door de overheid afgesloten bulkcontracten. Maar nu genoeg kritiek. Op korte termijn zou men de Plan V treinstellen met gemak door kleine revisies nog zeker een jaar in bedrijf kunnen houden. Onderwijl kunnen dan begin 2016 de opgeknapte DDM1 rijtuigen terug in de dienst komen. En NS zou gedwongen moeten worden om een nog zeker 30 extra locs van de series 1600/1800 op reserve te houden voor de inzet in getrokken treinen.

  4. Henk Angenent
    10 december 2015 om 20:37

    Er staat ook nog een hele vloot van dieseltreinen (Buffels) aan de kant. Die kunnen natuurlijk ook weer gewoon in dienst komen.
    Inmiddels schijnt er te worden gewerkt aan het indiensthouden van 21 Plan V’s, waarvan de revisietermijn pas begin 2017 verloopt (400-serie).

  5. Jan
    10 december 2015 om 21:46

    Ik weet niet wat NS de afgelopen maanden/jaren heeft gedaan, maar ze liggen echt te slapen! Wanneer is besloten dat de mat ’64 op 13-12-2015 buitendienst wordt gesteld? Waarom is toen niet meteen tijdelijk vervangend materieel geregeld? Ze wisten toen al dat de eerste nieuwe Flirt’s pas eind 2016 in dienst zouden komen. Waarom duurt het nog een jaar voordat de DDM1 pas in dienst komt? Waarom worden de ICRm stammen met 2x 186 niet gewoon per 13-12-2015 in de serie 1900 ingebracht? Alle DDZ treinstellen die daarbij vrij komen laat je dan een jaar als sprinters rijden.

  6. Jan
    10 december 2015 om 22:11

    In het land staan ook nog genoeg DM’90 terzijde, prima vervanging voor de mat ’64 voor een jaar. Er zijn zoveel oplossingen, maar NS doet niks!

  7. Liggen er echt 14.000 zitplaatsen voor NS voor het oprapen? – Sinterklaas en Zwarte Piet
    10 december 2015 om 22:16

    […] verscheen op de website van het vakblad OV Magazine een artikel dat NS 14.000 extra zitplaatsen kan bieden. Dat klinkt aantrekkelijk, want net vandaag werd een massaclaim bekend van reizigers die niet […]

  8. Wouter Radstake
    11 december 2015 om 10:30

    Er zijn ook nog 36 ICK rijtuigen (ex-DB type Bm235) beschikbaar bij Hector Rail in Zweden (ze staan in Hamm, Duitsland te koop en opgesteld), die tot 2009 bij NS hebben gereden. Ze hebben een revisie nodig, maar dat hoeft bij rijtuigen niet zo lang te duren. Ze zijn ook nog geschikt voor 1.5 kV.

  9. Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 « Debat in de Digitale Hofstad
    12 december 2015 om 18:36

    […] meldt vakblad OV-Magazine donderdag op basis van eigen […]

  10. Ludwig
    29 december 2015 om 14:02

    Als NS de Fyra’s terug uit Itaië laat komen, dan zijn er inneens bijna 10000 zitplaatsen bij.

Lees ook