De bussen bij Utrecht Centraal vertrekken vanaf 2 juli alleen nog vanaf de Jaarbeurszijde. Dan gaan er ook meer bussen naar De Uithof en Leidsche Rijn rijden.
Utrecht gooit op 2 juli buslijnen om
De extra bussen naar De Uithof en Leidsche Rijn zijn enkele maatregelen uit het Vervoerplan 2016 dat de provincie Utrecht dinsdag heeft vastgesteld. Daar ging een uitgebreide consultatieronde van de provincie en Qbuzz (U-OV) aan vooraf. Er kwamen ruim 500 reacties binnen.
Met het tijdelijk busstation aan de Jaarbeurszijde komt aan de centrumzijde van het station ruimte vrij voor de bouw van de nieuwe tramverbinding Uithoflijn. Als de tram eind 2017 gaat rijden, keert een aantal buslijnen terug naar centrumzijde; de lijnen 2, 3, 6, 18 en 28.
Het aantal ov-reizigers in en rondom de stad Utrecht nam in 2015 met 5 procent toe. Naar verwachting zal die groei dit jaar doorzetten. De dienstregeling breidt vanaf juli uit met 10.000 dienstregelinguren, waarmee de reizigersgroei slechts gedeeltelijk wordt opgevangen. Het budget is namelijk beperkt. Daarom schrapt de provincie slecht bezette ritten en worden buslijnen ingekort.
Qbuzz koppelt tien stadsbuslijnen tot vijf doorgaande lijnen via de binnenstad. De nieuwe lijnen zijn lijn 1 Hoograven–Overvecht, lijn 7 Kanaleneiland–Voordorp, lijn 4 Leidsche Rijn–Zuilen, lijn 5 Oog in Al–Maarssen en lijn 18 De Meern–Rijnsweerd. Van de gekoppelde lijnen profiteren vooral de reizigers die vanaf de westkant van Utrecht naar het centrum reizen.
Op de lijnen van en naar De Uithof gaan vaker bussen rijden. Lijn 12 krijgt een flexibele versterking van bussen. Lijn 28, die nu in Rijnsweerd begint en eindigt, rijdt door naar De Uithof. In de spits komen er 4 ritten bij. Een nieuwe lijn 27 verbindt elk kwartier De Uithof met Utrecht Centrum en Zuilen-Noord. De Uithof wordt ook beter bereikbaar vanaf de NS-stations Overvecht, Bilthoven, Driebergen-Zeist, Lunetten en Vaartsche Rijn.
Vanaf 2 juli komt er ook een nieuwe oost-westverbinding, lijn 29 Leidsche Rijn–De Uithof, die elk half uur gaat rijden op de verbinding De Meern–Papendorp–Kanaleneiland–station Vaartsche Rijn–Stadion Galgenwaard–De Uithof. Een nieuwe snelle lijn 9 gaat elk half uur rijden via de busbaan naar Veldhuizen, Vleuterweide-West en NS-station Vleuten als vervanging van buslijn 26 in Vleuterweide-West.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Reactie toevoegen