ING gaat de verkoop van Qbuzz begeleiden. Dat maakte NS deze week bekend. Iedereen die interesse heeft in Qbuzz kan zich melden bij de bank.
ING begeleidt verkoop NS-dochter Qbuzz
De verkoop van Qbuzz komt voort uit de heroriëntatie van NS op de kernactiviteiten. Het bieden op busconcessies hoort daar niet langer bij, bleek uit de strategienotitie van 1 maart. Tot 2019 biedt NS ook niet meer op regionale spoorconcessies, hoewel er tot die tijd geen spoorconcessies op de markt komen. Over enkele jaren overweegt het bedrijf alsnog te gaan bieden op regiospoor, bijvoorbeeld op verzoek van een decentrale overheid.
Met de verkoop van Qbuzz hoopt NS de relatie met regionale vervoerders en lokale overheden te verbeteren. Die liep een forse deuk op na de onregelmatigheden van NS bij de aanbesteding van de Limburgse concessie. NS beschouwt andere vervoerders nu ‘als partners, niet als concurrenten’. Een intensievere samenwerking is nodig om een goed aanbod van deur-tot-deurvervoer te kunnen leveren, aldus NS.
Qbuzz – met een omzet van 208 miljoen euro in 2015 – verzorgt het vervoer in Utrecht, Groningen/Drenthe en Zuidoost-Friesland. Het bedrijf vervoert dagelijks 210.000 klanten met 1850 medewerkers, 677 bussen en 26 trams.
Meer artikelen met dit thema
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Langeafstandsbus is ondergewaardeerd door negatief imago
27 mei om 08:55 uurDe langeafstandsbus is voor veel Nederlanders een blinde vlek. Zo’n dertig…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Faillissement dreigt opnieuw voor Ebusco
30 apr om 11:51 uurEbusco, de Nederlandse producent van elektrische bussen, bevindt zich opnieuw in een kritieke financiële…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Reactie toevoegen