Hoe houdbaar is de klassieke concessie?

Hoe houdbaar is de klassieke concessie?

door Maurits van den Toorn in rubriek artikel, ketenvervoer
Reacties uitgeschakeld voor Hoe houdbaar is de klassieke concessie?

De roep om flexibelere aanbestedingen in het ov wordt luider en luider. Dat bleek eens te meer tijdens Mobility Fast Forward in Utrecht. Mobility as a Service, zero emissie en de snel veranderende vervoervraag doen de klassieke concessies steeds meer knellen.

CROW-KpVV heeft weliswaar een modelbestek met ontwikkelmogelijkheden opgesteld, maar daar is volgens KpVV-directeur Wim van Tilburg ‘te weinig mee gebeurd’.

‘Lastige onderhandelingen’
GVB-directeur Alexandra van Huffelen ziet die grotere flexibiliteit wel zitten. Het is in Amsterdam de afgelopen jaren snel drukker geworden, met als gevolg trams en bussen die (te) vol zijn. Het zou daarom mogelijk moeten zijn om tijdens de looptijd van een concessie het aanbod uit te breiden. Ook is het door de lange duur van de concessie lastig om aan te sluiten op technische ontwikkelingen, zoals de komst van zero-emissievoertuigen. “We zouden de invoering daarvan binnen de looptijd van een concessie snel moeten kunnen opschalen, want de luchtkwaliteit in de stad moet beter. Dat blijkt een ingewikkeld proces, waarvoor lange onderhandelingen met de opdrachtgever nodig zijn.”

Herijkingsmomenten
Jan Reinier van Angeren, advocaat bij Stibbe, ziet toch wel mogelijkheden. In concessies kan worden opgenomen dat de concessiehouder ook zorgt voor bijvoorbeeld MaaS en vrij wordt

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook