Ook Qbuzz gaat elektrisch en de hoogte in
dossier ZE2025

Ook Qbuzz gaat elektrisch en de hoogte in

Dubbeldekkers, nu nog niet te zien in het Nederlandse ov, worden vanaf december op twee verschillende plekken ingezet. Qbuzz zet de grote bussen in tussen Emmen en Groningen. Ook elektrificeert de vervoerder een Q-link-lijn.

Dat hebben Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe vandaag bekendgemaakt. Maandag liet Connexxion aan OV-Magazine weten voor de komende AML-concessie dubbeldekkers in te zetten tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid. Ook zet het bedrijf honderd elektrische bussen in om het hele busnet rond Schiphol zero emissie te maken.

Het Q-link lijnennet vanaf december 2017

Het OV-bureau Groningen Drenthe trekt nu eenmalig 6 miljoen euro en 1 miljoen euro extra op jaarbasis uit om vergelijkbare plannen te realiseren. Voor dat geld wordt de groene Q-link-lijn 1 tussen Zuidhorn en Groningen Hoofdstation volledig geëlektrificeerd. Ook de nieuwe lijn 11 tussen P+R Reitdiep en Groningen Europapark wordt vanaf december elektrisch gereden. Op de eindpunten komen snellaadvoorzieningen. In de remise worden de bussen ‘s nachts geladen. Qbuzz schaft bij VDL 10 elektrische bussen aan, vergelijkbaar met het type dat Hermes in Eindhoven heeft rijden.

Lees ook: Waterstof- én batterijbussen in Groningen

“De bussen hebben bij ons allemaal een eigen kleur. Dat geeft een zekere inefficiëntie normaal gesproken”, legt Jan van Selm van het OV-bureau uit. “Maar in dit geval is het een voordeel. We kunnen deze bussen dedicated inzetten op deze lijn.” Daarbij zorgt de herkenbare lijnvoering volgens Van Selm voor een passagiersgroei; 30 procent sinds 2014. “Maar het totale systeem moet deugen”, aldus Van Selm.

Lees ook: Groningse busformules betalen zich uit

Om de groeiende passagiersvraag tussen Emmen en Groningen op te vangen, zet Qbuzz vanaf december vijf dubbeldekkers in op lijn 300. De touringcars van Van Hool zijn nog in de ontwerpfase, maar zullen volgens Qbuzz plaats bieden aan 85 tot 90 passagiers. “De bussen rijden daar nu in de spits om de 7,5 minuten, maar nog blijft het druk”, aldus Van Selm. “Een dubbeldekker is een logische stap. De rit duurt 52 minuten en stopt maar drie keer tussen de steden.” Om het in- en uitstappen sneller te laten verlopen, worden de bussen in ieder geval uitgerust met dubbele achterdeuren. De hoogte van de bussen vormen geen probleem voor het traject, zo blijkt uit een inventarisatie.

2 reacties

  1. Antoine BERBEN
    3 maart 2017 om 22:31

    Ik ben echt heel benieuwd hoe dit zal gaan al kan ik me bij de redenatie om nu voor dubbeldekkers te kiezen best het een en ander voorstellen.

  2. Frans van Meerwijk
    3 mei 2017 om 14:34

    Het klinkt allemaal geweldig, maar vooralsnog gaan de stadsbussen dus van EURO-6 terug naar Kolen!
    Ik ben al ruim 50 jaar OV-hobbyist; sinds 1992 ook wérkzaam in dat OV. Ik heb dus al ‘het nodige zien gebeuren’, accepteer bést de noodzaak tot verandering, maar zou zo graag enig REALISME ervaren van de diverse Beleidsmakers!
    Een (EURO-6)dieselbus geeft ‘waar hij rijdt’ emissies, een trolleybus of tram veroorzaken echter óók emissies, weliswaar niet ‘waar zij rijden’, maar bij de energiecentrale!
    Daarnaast heeft iedere milieu zeloot nu de mond vól van die emissies, maar blijft gemakshalve maar buiten beschouwing, dat de volledige “ecologische Footprint” van een Hummer nog steeds véél mínder is dan die van een Toyota Prius! Het gaat immers niet alleen om dat gebruik, maar óók, of misschien zelfs wel VOORAL om de volledige cyclus van productie, gebruik en vernietiging… Accumulatoren zijn nog steeds niet echt milieuvriendelijke dingen.
    Ik hoop nog steeds, dat iemand die “brandstofcel” die al járen bestaat, maar kennelijk nog steeds niet breed toepasbaar is, zo betrouwbaar maakt, dat we al die tussenvormen (en misschien óók die Dieselbus) overbodig maken; het huidige dwingen vanuit ‘geloof-in-een-maakbare-wereld’ vind ik niet zo slim…

Lees ook