AML: 100 e-bussen en 18 dubbeldekkers
dossier Big data
dossier ZE2025

AML: 100 e-bussen en 18 dubbeldekkers

Achttien dubbeldekkers om aan de grote reizigersvraag te voldoen, plus 100 gelede elektrische bussen van VDL. Dat zijn de meest in het oog springende kenmerken van de concessie Amstelland-Meerlanden (AML) die in december van start gaat.

“We gaan nieuwe dingen doen”, benadrukt de kersverse directeur AML Eric Bavelaar van Connexxion meermaals. Dat zit hem niet alleen in de voertuigen. “We gaan hier 24 uur per dag mensen vervoeren”, doelend op het aanbod van Connexxion om elke kern groter dan 10.000 inwoners ook ‘s nachts tenminste twee keer per uur een rechtstreekse verbinding met Schiphol te bieden. Volgens Bavelaar is dat niet voor niets: de vraag is er.

R-net
De concessie kenmerkt zich door een enorme passagiersvraag waar soms bijna niet tegenop te bussen valt. Het gaat om 40,5 miljoen euro subsidie op een contractwaarde van 90 miljoen en het vervoer van 30 miljoen busreizigers rond Aalsmeer en Schiphol. De concessie heeft een duur van tien jaar, met een optie op maximaal vijf jaar verlenging.

Bavelaar: “Dat is ongekend. Als we hier op een aantal lijnen bussen bijzetten, zitten ze zo weer vol.” Connexxion, nu ook al de uitvoerder van de concessie, breidt haar aanbod geleidelijk uit naar bijna 30 miljoen dienstregelingskilometers per jaar. 80 procent zal bestaan uit R-net, 12,5 procent uit Schipholnet. In de spits gaan op de meeste lijnen acht bussen per uur gaan rijden, waar nodig meer.

Lees ook: Connexxion wint concessie Amstelland-Meerlanden

Op de snellijn tussen Haarlem en Amsterdam Zuid zet Connexxion grover geschut in. Bij VDL bestelt de vervoerder 18 touringcar-dubbeldekkers, goed voor 83 zitplaatsen per stuk, die iets zullen worden aangepast om in het ov dienst te kunnen doen. Zo verdwijnen het keukentje en het toilet. Om het in- en uitstappen te versnellen krijgen de bussen aan de buitenzijde displays die laten zien waar in de bus nog plaats is. Er nog wel een kleine onzekerheid: in de buurt van de VU is een tunneltje, waarvan niet zeker is of hij hoog genoeg is voor de bussen. Bavelaar: “Daar zorgen we wel voor een oplossing.”

Hetzelfde type bus wordt in het buitenland al wel in het ov ingezet. In Ierland rijden voor Eireann 70 exmeplaren, 32 bij Saf Udine in Italië, ongeveer 25 in Stockholm, tien in Duitsland en een in IJsland. “Alle dus in het ov, en met R-net-achtige inzet”, aldus VDL-directeur Ard Romers.

Gelede e-bussen
De lijnen rond Schiphol worden bij aanvang van de concessie volledig geëlektrificeerd. Ook hiervoor klopt Connexxion weer aan bij VDL en bestelt precies 100 bussen van hetzelfde type als de gelede bussen die nu in Eindhoven rondrijden. “Je ziet hoe snel de technische ontwikkelingen gaan, want de batterijen zijn alweer anders. Terwijl er nog geen twee jaar tussen de twee bestellingen zit”, aldus Bavelaar.

Met 100 bussen wordt de vloot fors groter dan de 43 bussen die op dit moment in Eindhoven rijden. “In Londen rijden straks 51 elektrische bussen rond, maar daar gaan wij dus fors overheen. We krijgen de grootste elektrische vloot van Europa”, zegt Bavelaar. “Natuurlijk leren we enorm van Eindhoven. Neem bijvoorbeeld de instructie voor de chauffeurs. Die wordt naar aanleiding van de ervaringen in Brabant uitgebreid.” In 2021 rijden elektrische bussen in bijna driekwart van het vervoergebied. Bavelaar: “Wat we hier gaan doen is groots.”

Snelladers
In eerste instantie komen er acht snelladers op het knooppunt Schiphol Noord en P30 en 21 snelladers op de remise aan de Cateringweg, dezelfde laadpalen die zusterbedrijf Hermes in Eindhoven heeft staan. Op de remise komen ook 43 plekken voor overnight charging. Connexxion is nog in gesprek met Liander en Schiphol (dat een eigen elektriciteitsnet beheert) over de aanleg van de laadinfra.

AML kent niet alleen maar dikke lijnen. 3 procent van de markt valt onder de noemer ‘basismobiliteit’, waar de klassieke bus veelal verdwijnt en gezocht wordt naar een flexibele oplossing. “Dat kan iets worden als Breng flex, maar ook iets in samenwerking met andere aanbieders”, zegt Bavelaar. “Het vervoer moet logischer bereikbaar worden, zodat iedereen het gaat gebruiken.” Connexxion gaat elektrische voertuigen inzetten die zonder dienstregeling rijden en fungeren als feeder voor de reguliere buslijnen.

Alle plannen brengen wel een extra uitdaging met zich mee: Connexxion is naarstig op zoek naar 175 chauffeurs, met name voor de nacht. Bavelaar: “Dat wordt geen gemakkelijke klus. Het GVB heeft ook al moeite met het vinden van geschikt personeel.”

Data delen
Die andere aanbieders moeten toegang krijgen tot reizigersdata – ook die van de OV-chipkaart – voor zover de wet dat toestaat, zegt Bavelaar. Dat is een duidelijke trendbreuk. Tot nu toe waren vervoerders geneigd om die data voor zichzelf te houden. Bavelaar: “Wij willen juist zoveel mogelijk gaan delen. Een fietsverhuurder moet zo kunnen zien of hij bijvoorbeeld een groep Chinezen kan verwachten. Als een fietsverhuurder aan die data kan komen, zijn die natuurlijk ook beschikbaar voor GVB of Arriva.”

Twee paarden
Connexxion zet niet alleen in op het beheer van data als mobility provider, maar ook voor een groot deel als leverancier van het product; de bus of een flexsysteem in dit geval. Daarmee wedt het bedrijf op twee paarden. Andere vervoerders doen dat overigens ook. Volgens Bavelaar is dat nodig om de klant beter te leren kennen. “Onze klant wil van deur naar deur en niet van halte naar halte.”

Lees ook: Reizen rond Amsterdam voor een vast maandbedrag

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Eén reactie

  1. Amsterdam en Groningen krijgen dubbeldekkerbussen - WNL
    1 maart 2017 om 13:20

    […] Volgens OV Magazine worden de Amsterdamse dubbeldekkers speciaal aangepast voor de lijndienst. Zo komen er speciale displays aan de buitenkant van de bus die laten zien waar er nog plaats is. In de nieuwe bussen kunnen straks 83 passagiers zitten. Verder komen er ook 100 elektrische bussen. […]

Lees ook