AML: 100 e-bussen en 18 dubbeldekkers
dossier Big data
dossier ZE2025

AML: 100 e-bussen en 18 dubbeldekkers

Achttien dubbeldekkers om aan de grote reizigersvraag te voldoen, plus 100 gelede elektrische bussen van VDL. Dat zijn de meest in het oog springende kenmerken van de concessie Amstelland-Meerlanden (AML) die in december van start gaat.

“We gaan nieuwe dingen doen”, benadrukt de kersverse directeur AML Eric Bavelaar van Connexxion meermaals. Dat zit hem niet alleen in de voertuigen. “We gaan hier 24 uur per dag mensen vervoeren”, doelend op het aanbod van Connexxion om elke kern groter dan 10.000 inwoners ook ‘s nachts tenminste twee keer per uur een rechtstreekse verbinding met Schiphol te bieden. Volgens Bavelaar is dat niet voor niets: de vraag is er.

R-net
De concessie kenmerkt zich door een enorme passagiersvraag waar soms bijna niet tegenop te bussen valt. Het gaat om 40,5 miljoen euro subsidie op een contractwaarde van 90 miljoen en het vervoer van 30 miljoen busreizigers rond Aalsmeer en Schiphol. De concessie heeft een duur van tien jaar, met een optie op maximaal vijf jaar verlenging.

Bavelaar: “Dat is ongekend. Als we hier op een aantal lijnen bussen bijzetten, zitten ze zo weer vol.” Connexxion, nu ook al de uitvoerder van de concessie, breidt haar aanbod geleidelijk uit naar bijna 30

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook