Transdev investeert 100 miljoen in Brabant
dossier ZE2025

Transdev investeert 100 miljoen in Brabant

Transdev staat garant voor bijna 100 miljoen aan investeringen in de concessie Zuidoost-Brabant die komende zondag van start gaat. Dat zei Transdev-CEO Bart Schmeink vanmiddag bij de presentatie van de nieuwe elektrische bussen voor Eindhoven.

De concessie die Hermes aanstaande zondag onder de formule Bravo begint, gaat van start met 43 elektrische 18-meterbussen van VDL, vooralsnog de grootste zero-emissie bussenvloot van Europa. “Tot nu toe was de implementatie van elektrisch bussen een kwestie van kleine vlekjes in Nederland. Nu komt de grote klap”, zo zei Schmeink bij de presentatie.

Overnight charging
Transdev doet een forse investering van bijna 100 miljoen euro in zowel bussen als laadinfrastructuur. Van de 43 bussen zullen er maximaal 33 op de weg zijn, zeven zullen aan het laden zijn en drie zijn reserve. De bussen hebben een accu van 180 kWh die via pantograaf in de remise aan de Dorgerlolaan worden opgeladen.

De oplossing waarvoor gekozen is lijkt duur, maar volgens berekeningen van Hermes is dit de meest economische. “Bij overnight charging zouden we minder bussen kunnen inzetten en hadden de accu’s meer zitplaatsen gekost”, aldus Hermes-directeur Juul van Hout.

Rondslingerende stekkers
Een pantograafsysteem was aantrekkelijker. Het zou minder schade opleveren in de remise. “Je hebt geen rondslingerende stekkers”, aldus Van Hout. Bovendien liggen de laadinstallaties op een gunstige plek; de remise is minder dan een kilometer van het station. Van Hout: “In een andere stad hadden we wellicht voor een andere oplossing gekozen.”

Hermes wil het pantograafsysteem uitbreiden als over maximaal vier jaar de hele stadsdienst van Eindhoven elektrisch wordt. Over acht jaar moet heel Zuidoost-Brabant zero emissie zijn.

Zwarte cijfers
De investering van bijna 100 miljoen euro is een flink aandeel van de uiteindelijke omzet van de 10-jarige concessie, die ligt op ongeveer 600 miljoen euro. Volgens Van Hout staat daar echter een veel lagere total cost of ownership tegenover. “Voor brandstof, onderhoud en afschrijving zullen we fors minder kwijt zijn.” Van Hout benadrukte nogmaals dat Hermes in Zuidoost-Brabant zwarte cijfers gaat schrijven.

Ook verwacht Van Hout straks in het voordeel te zijn bij andere gunningen. “Door zero emissie verandert het hele spel. Met deze concessie hebben we bewust gekozen om first mover te zijn. Het kan niet anders dan dat we zo straks een voorsprong krijgen bij toekomstige aanbestedingen. We zien nu al dat we onze kennis in Brabant kunnen toepassen voor een bod op Amstelland Meerlanden“, aldus Van Hout.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Eén reactie

  1. siebelhoff
    20 januari 2017 om 22:55

    Hoe lang duurt het voordat een bus is opgeladen en hoe ver kun je er dan mee rijden?

Lees ook