Snel, vaak en betrouwbaar naar Duitsland

Snel, vaak en betrouwbaar naar Duitsland

door C. Hartogs, M. Post en H.D. van Waveren in rubriek hoge snelheid
2 reacties

Een hogesnelheidslijn Amsterdam–Duitsland kost te veel en levert te weinig op, was het oordeel in 2001. Nieuw onderzoek door Goudappel Coffeng en SMA Advies in opdracht van de provincie Gelderland laat zien dat de verbinding wel degelijk potentie heeft. Door stap voor stap te investeren profiteren zowel internationale als binnenlandse treinen.

De ICE-corridor Amsterdam–Arnhem–Frankfurt is de belangrijkste spoorverbinding tussen Nederland en Duitsland. De spoorlijn verbindt belangrijke economische kernregio’s als de Metropoolregio Amsterdam, regio Utrecht, regio Arnhem-Nijmegen, Metropolregion Rhein-Ruhr en Metropolregion Frankfurt Rhein-Main. En indirect de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Ongeveer eenderde van het totale personenvervoer per trein richting Duitsland maakt gebruik van de grensovergang bij Zevenaar. Tot en met 2030 stijgt het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en het bruto binnenlands product op de corridor met 5 tot 10 procent. Daarmee groeit ook de vervoerpotentie.

Op het traject Amsterdam–Utrecht reizen dagelijks 84.000 treinreizigers en op Arnhem–Utrecht 49.000. Vier Intercity’s per uur rijden nu tussen Amsterdam en Arnhem. In de nabije toekomst worden het er zes, dankzij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Ondanks de voorziene extra infrastructuur en treinen nemen de knelpunten toe, blijkt uit de recente Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) van het ministerie van IenM.

Halve kracht
De ICE-corridor is sinds

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook