Per trein en tram door Japan

Per trein en tram door Japan

door Maurits van den Toorn in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Per trein en tram door Japan

Japan heeft vanaf 1964 roem vergaard met de shinkansen, naar het oorspronkelijke treinmodel, ook wel bekend als bullet train. Dat eerste model staat al lang in het museum en reed ‘maar’ 200 kilometer per uur, de huidige generatie haalt 300. De hogesnelheidstrein is geheel van het overige net gescheiden door de andere spoorbreedte: de shinkansen rijdt op de ‘internationale’ breedte van 1435 mm, de overige treinen op 1067 mm brede sporen.

De shinkansen is een mooi systeem, vooral door de weergaloze efficiëntie. Zo rijden de hogesnelheidstreinen op het 515 kilometer lange oertraject tussen Tokio en Osaka een 4-minutendienst. Dat lukt alleen doordat elke trein direct na aankomst op de eindpunten wordt ‘besprongen’ door een ploeg van 30 tot 40 schoonmakers die in soms maar 10 minuten alle zestien rijtuigen goed schoonmaakt en daarbij ook nog alle stoelen in de rijrichting draait. In de nieuwste treinen gaat dat draaien trouwens automatisch, een spookachtig tafereel.

Een rit met de shinkansen doet denken aan een vliegreis op rails. De stoelopstelling van 2+3 draagt daaraan bij, net als de kleine afgeronde raampjes. Je hebt daardoor weinig uitzicht als je niet direct aan het raam zit. De shinkansenlijnen zijn bovendien op veel plaatsen omgeven door

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook