‘Verleng Noord/Zuidlijn bovengronds’
dossier Randstad

‘Verleng Noord/Zuidlijn bovengronds’

door Maurits Schaafsma, Schiphol Group in rubriek Amsterdam
Reacties uitgeschakeld voor ‘Verleng Noord/Zuidlijn bovengronds’

Het bovengronds doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol maakt het mogelijk om het treinverkeer door de overbelaste Schipholtunnel te ontvlechten, schrijft Maurits Schaafsma van Schiphol Group. De Sprinters kunnen eruit, zodat Intercity’s en internationale treinen meer ruimte krijgen.

Schiphol ontwikkelt zich als duurzaam multimodaal vervoerknooppunt. Het openbaar vervoer krijgt een grotere rol in het vervoer van passagiers en werknemers van en naar de luchthaven. Ook moet de trein een goed alternatief kunnen zijn voor vluchten tot ongeveer 600 kilometer. Schiphol heeft daarom twee speerpunten: een betere aansluiting op een verbeterd Amsterdamse stadsgewestelijke vervoersysteem en meer en snellere treinverbindingen naar steden in Noordwest-Europa. De huidige spoortunnel en station Schiphol zijn niet voldoende om deze ambitie waar te maken.

Bovengronds tracé
De stijg- en daalpunten tussen Schiphol Plaza en de perrons van station Schiphol schieten nu al tekort. En de capaciteit van de spoortunnel is onvoldoende om een werkelijke verbetering van de treinverbindingen naar Schiphol mogelijk te maken. Ook een verbeterd en uitgebreid station Schiphol zal niet volstaan voor de langere termijn. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn over een nieuw bovengronds tracé naar de luchthaven biedt die mogelijkheid wel. De metro biedt de passagiers en werknemers een kwalitatief goede directe

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook