Aan de slag met ZE2025
dossier ZE2025

Aan de slag met ZE2025

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Aan de slag met ZE2025

Het is nu twee jaar geleden dat het bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer werd gesloten. In 2025 moeten alle nieuwe bussen uitstootvrij zijn en in 2030 moet het helemaal zijn gedaan met de dieselbus. Het zorgt voor een nieuwe dynamiek in de soms wat conservatieve ov-wereld. En het roept veel vragen op. Daarom heeft OV-Magazine een netwerk opgericht, in samenwerking met Stevin Technology Consultants: ZE2025.

Eind vorig jaar organiseerde Stevin ter gelegenheid van hun tienjarig bestaan een innovation accelerator, waarin een dertigtal sleutelfiguren uit de sector nadacht over de transitie naar zero emissie. Met welke thema’s krijgen we te maken en welke partijen zijn daarbij betrokken? “Zero emissie is niet zomaar een project, het is een systeemverandering”, zegt Roberto Balzarelli, consultant bij Stevin en bedenker van de accelerator. “En daar hebben veel nieuwe spelers mee te maken. Niet alleen op het gebied van techniek, maar denk ook aan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen nieuwe spelers in de keten, zoals netbeheerders, andere afdelingen binnen gemeenten en provincies.”

De gekozen vorm – een hele dag intensief bezig zijn met één thema – bleek te werken. Een uurtje in een hok zitten en over een systeemverandering nadenken, dat werkt niet, is de overtuiging van Balzarelli.

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook