ElaadNL: ‘Regel de laadlocatie bijtijds’
dossier Aanbesteden

ElaadNL: ‘Regel de laadlocatie bijtijds’

De snelle opkomst van elektrische bussen in Nederland vergt het nodige van het elektriciteitsnet. Steeds opnieuw de capaciteit uitbreiden is duur en inefficiënt. Het komt aan op slimme laadstrategieën, zegt ElaadNL. Evooral op een goede afstemming tussen de netbeheerders en de opdrachtgevers van openbaar vervoer. 

Vanuit een kantoor op een lommerrijk Arnhems bedrijventerrein houdt ElaadNL zich bezig met het slim opladen van elektrische voertuigen. Op het ‘Testplein’ voor de ingang staan de nieuwste elektrische auto’s die een rondje maken langs verschillende laadpalen. “Zo kunnen wij in een vroeg stadium testen of de auto’s goed werken met de laadpalen die al in Nederland staan”, vertelt projectmanager Wilco de Wit van ElaadNL. “Daarnaast willen we het slim laden bevorderen. Met smart charging kunnen we elektrische voertuigen opladen als er veel aanbod is van goedkope zonne- en windenergie.” 

ElaadNL, in 2009 gestart als Stichting E-laad, is door de netbeheerders opgericht om het elektrisch rijden te stimuleren en te onderzoeken wat dat betekent voor de elektriciteitsnetten. In korte tijd regelde de stichting duizenden publieke laadplekken voor elektrische auto’s in Nederland. In 2014 ging het beheer van de laadpunten verder als EVnetNL en

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook