FNV en NS praten over verbeteringen HSL

FNV en NS praten over verbeteringen HSL

De NS-directie en een viertal FNV-leden gaan met elkaar in gesprek om verbeteringen door te voeren op de HSL. Dat is de uitkomst van het gesprek tussen NS-directieleden en leden van vakbond FNV Spoor.

Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, overhandigde vanmiddag namens 1200 NS-medewerkers een manifest aan Vincent Verbeet (NS-directeur Besturing Operatie) en Heike Luiten (directeur NS International). De medewerkers klaagden over de arbeidsomstandigheden rondom de HSL.

In het manifest staan twaalf verbeterpunten voor de hogesnelheidslijn benoemd (zie onderaan). Deze richten zich op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en infrastructuur. Veel machinisten vinden dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid en dat de begeleiding ondermaats is.

Gezamenlijk belang
NS-bestuurder Verbeet zegt open te staan voor verbeteringen. Verbeet: “We hebben het manifest met dank in ontvangst genomen. Daarna hebben we een open gesprek gehad met een tiental aanwezige collega’s, die hun zorgen hebben geuit. We hebben afgesproken dat vier van hen met ons gaan meedenken over hoe het beter kan op de HSL. Daar zijn we blij mee, want we hebben een gezamenlijk belang: het zo goed mogelijk doen voor onze reiziger.”

Welke verbeterpunten worden doorgevoerd en op welke termijn is nog niet besproken. NS wil het manifest eerst goed doornemen, maar wel wel ‘zo snel mogelijk’ met verbeterpunten komen.

De twaalf verbeterpunten uit het manifest

Personele bezetting:
1. Instroom dient zoveel mogelijk te geschieden op basis van vrijwilligheid. Borg daarbij eventuele centrale en lokale toezeggingen, voorwaarden en afspraken.
2. Waar vrijwilligheid voor onvoldoende instroom zorgt, zorg dan voor transparant gedragen regels waarop medewerkers worden aangewezen.
3. Nieuwe HSL-collega’s moeten zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt en wat men van NS mag verwachten. Wees helder en transparant.

Opleiding:
4. Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.
5. Breid de opleiding inclusief de praktijklessen substantieel uit.
6. Selecteer een groep ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) vakkrachten en zet deze in voor het begeleiden van instromende collega’s.
7. Nieuwe HSL-collega’s worden met een vaste ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) begeleider in de praktijk ingezet.
8. Breng deze begeleiders periodiek samen voor bijscholing, opfrissing, delen van informatie, tips & trucs et cetera.

Ondersteuning:
9. Zorg voor één terzakekundig ‘loket’ voor ondersteuning, meldingen optimalisatie en evaluatie. In dit loket dienen alle schakels van de HSL-keten vertegenwoordigd zijn.
Dit voorkomt onnodig tijdsverlies bij onder andere strandingen. Nu moet de machinist soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de machinist kan proberen weer op weg te raken.

Materieel:
10. Het materieel moet dienstvaardig de dienst in. Stel hiervoor specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel. Voorwaarde is wel dat deze diensten niet voor andere klussen ingezet gaan worden in de rangeerdienst.
11. Voer de modificaties van software op de overstandlocatie uit. Nu moet iedere TRAXX-sandwich stam hiervoor afzonderlijk naar de Watergraafsmeer. Dit drukt op de capaciteit.

Infra:
12. Het ProRail-plan verdient de steun van de directie met betrekking tot hun plannen voor de aanpassingen in de infra;
Aanpakken van de Fasescheidingen, de Spanningssluizen, en de HSL op- en afritten etc. Alles toegespitst om problemen en strandingen te kunnen voorkomen.

Laat een reactie achter

Lees ook