Dordrecht tweede volledig elektrische stad
dossier ZE2025

Dordrecht tweede volledig elektrische stad

Na Venlo is Dordrecht de tweede stad die de stadsbus op diesel de deur uit doet. Sinds vorige maand rijden er louter elektrische bussen, 37 stuks. Na wat opstartproblemen loopt nu alles op rolletjes, zo klinkt het vanuit Dordrecht.

“Een nieuwe bus is net een nieuwe kennis. Je moet er eerst meters mee maken voordat je weet wat je aan elkaar hebt”, zegt Thijs Boone teamchef van Qbuzz Dordrecht tegen het Algemeen Dagblad. In Dordrecht rijden 37 bussen volledig elektrisch door de stad. Het betreft enkele eerder door Arriva aangeschafte elektrische stadsbusjes op lijn 10. De overige bussen zijn nieuw aangeschafte Ebusco’s. De software van de bus zorgde er in het begin voor dat chauffeurs de nodige moeite hadden met wegrijden. Daarnaast ontstonden er tot twee keer toe kleine brandjes. Omdat de software makkelijk is aan te passen, zijn de problemen inmiddels verholpen.

300 kilometer
De bussen kunnen met een volle accu zo’n 300 kilometer rijden, wat in de praktijk voldoende blijkt te zijn voor één dag. Bij de remise aan de Weeskinderendijk worden de e-bussen opgeladen. Voor het geval het toch nodig blijkt, zijn er snellaadplaatsen geplaatst in onder andere de wijken Stadspolders en Sterrenburg. Bij deze laadpalen kan een bus in 10 minuten, 20 procent bijladen. Het laden bij de remise kan zo worden ingesteld dat er pas mee begonnen wordt wanneer dat bij het energiebedrijf het beste uitkomt. Boone: “We kunnen de bussen ook zo programmeren dat de kachel van tevoren aanslaat. Dan komt een chauffeur nooit meer in een koude bus.”

Rotterdam bereikbaarder
Vorig jaar ging de concessie Drechtsteden, waar het stadsvervoer van Dordrecht onder valt, definitief naar Qbuzz. In de nieuwe concessie wordt Rotterdam vanuit Drechtsteden beter bereikbaar dankzij de inzet van R-netlijnen en snelbusverbindingen. Naast Dordrecht rijden de Ebusco’s ook in Zwijndrecht en Papendrecht. Als er elektrische bussen beschikbaar zijn, worden passagiers er ook mee naar Rotterdam-Zuidplein gebracht. Het stadsvervoer in Venlo was de eerste die volledig elektrisch ging rijden.

Laat een reactie achter

Lees ook