In de zoektocht naar een nieuwe topman is Transdev Nederland uitgekomen bij... Pier Eringa, de huidige CEO van ProRail.
ProRail-topman stapt over naar Transdev
Eind maart werd juist bekend dat Eringa nog een termijn bij ProRail zou blijven om de transitie tot zbo te leiden, die in 2021 voltooid moet zijn. “Maar hij heeft altijd gezegd dat hij voor 1 januari 2021 zou vertrekken”, laat ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom weten. Vanaf die datum valt de spoorbeheerder namelijk onder het regime van IenW.
Transdev was sinds het vertrek van Schmeink op zoek naar een nieuw boegbeeld, laat woordvoerder Laura Steur weten. “Wij hadden een vacature openstaan en Pier had aangegeven daar niet te willen aanblijven. Hij is een uitgesproken persoonlijkheid binnen de railsector, zo iemand kunnen wij goed gebruiken.”
Staat van dienst
Eringa heeft zijn sporen in de railsector wel verdiend. Zo was hij van 1998 tot 2001 regiodirecteur en programmadirecteur bij NS Reizigers en is hij sinds 2015 president-directeur bij ProRail. Bij de spoorbeheerder heeft hij de boel financieel én operationeel weer op de rit gekregen.
Ook werd Eringa in 2017 benoemd tot president van de Europese organisatie van spoorbeheerders European Rail Infra Managers (EIM). Of hij die functie ook kan blijven bekleden, is volgens Steur nog niet besproken. “Dat is op dit moment geen prioriteit. We hebben nog tot 1 september om daarover te beslissen.”

UTRECHT - Portret van Pier Eringa, President-Directeur van ProRail.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Hopelijk bedient ERINGA zich bij TransDev voortaan niet meer van die roepstijl die hij tot op heden hanteert bij ProRail.
Ik heb dat altijd een uiterst irritante stijl van communiceren gevonden.
Verder blijf ik benieuwd hoe deze mutatie gaat verlopen.
Ingediend door Antoine BERBEN op ma, 24/06/2019 - 17:01
Reactie toevoegen