‘Nu definitief kiezen is een te groot risico’
dossier ZE2025

‘Nu definitief kiezen is een te groot risico’

De transitie richting uitstootvrij busvervoer gaat snel bij Qbuzz, constateert CEO Gerrit Spijksma tevreden. Werden in 2016 nog de eerste twee e-bussen besteld bij wijze van pilot, inmiddels rijdt het bedrijf al in drie concessies zero emissie. “In 2020 rijdt 37 procent van onze vloot zero emissie.”

Gerrit Spijksma, die in 2015 werd aangesteld als financieel directeur van Qbuzz om het verkoopproces van Qbuzz door NS te begeleiden na het vermeende Limburgse Veolia-schandaal, maakte die opmars van zero emissie bij Qbuzz volledig mee: “Als vervoerder hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid, dus wil en ga je mee in de verduurzaming. En zoals bij alles dat nieuw is, gaan er wel eens dingen mis.”

In de nieuwe dienstregeling gaat Qbuzz in de concessie Groningen-Drenthe (GD) met in totaal 164 elektrische bussen van drie leveranciers rijden, terwijl ook in de concessie U-OV 55 e-bussen gaan rijden, naast de 13 huidige voertuigen. En in de concessie DMG rijdt de vervoerder sinds mei al met een volledig elektrische stadsdienst in Dordrecht en Gorinchem, bestaande uit respectievelijk 37 en 3 exemplaren. Daarmee rijden vanaf december rijden zo’n 300 ze-bussen van Qbuzz door Nederland, op een totale busvloot van ongeveer 750. Spijksma is daar trots op:

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook