Ebusco 3.0: minder gewicht en grotere range
dossier ZE2025

Ebusco 3.0: minder gewicht en grotere range

De nieuwe emissieloze bus van Ebusco is gisteren gepresenteerd. Door nieuwe technieken en materialen te gebruiken, is de Ebusco 3.0 33 procent lichter en kan met een opgeladen batterijpakket afstanden bereiken tot 500 kilometer.

“Deze nieuwe bus markeert het definitieve einde van het dieseltijdperk”, zegt Peter Bijvelds, CEO Ebusco. “Met de Ebusco 2.2 was de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) van Ebusco al beter dan de dieselbus, met de Ebusco 3.0 staat niets ons meer in de weg om de verduurzaming van het openbaar vervoer te versnellen. We kunnen de wereld waarin we nu leven nog sneller, schoner, veiliger en gezonder maken.”

33 procent lichter
De e-bus bestaat voor een groot deel uit onderdelen van composiet. Composiet is qua materiaal opgebouwd uit verschillende vezelversterkte kunststoffen. “Hierdoor is de bus zelfs 33 procent lichter dan de Ebusco 2.2 zonder in te boeten op het gebied van robuustheid, stijfheid en veiligheid. Juist door af te stappen van de traditionele manier van denken zijn veiligheid, toepasbaarheid en comfort enorm toegenomen”, zo klinkt het vanuit het bedrijf. Het design is afgestemd op deze nieuwe ontwikkeling, waardoor er meer ruimte is voor innovatieve toepassingen. Hierdoor neemt comfort voor zowel de reiziger als de chauffeur toe.

Ebusco ontwikkelt alleen elektrische bussen en is daardoor in zijn denken en doen niet afhankelijk van dieseltechnologie en de specifieke beperkingen die dit met zich meebrengt. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een aantal innovaties doorgevoerd waardoor het nu het snelst groeiende e-bus-bedrijf van Europa is. Bij de ontwikkeling van de Ebusco 3.0 zijn een tiental specialisten van Fokker betrokken.

Bekijk het filmpje over de nieuwste e-bus van Ebusco

Eén reactie

  1. Rob Wilders
    14 oktober 2019 om 16:57- Reageren

    Typisch een bus voor gebruik in de stad. Als streekbus zal deze bus zeker op open delen bij zijwind gaan slingeren. Dat komt de veiligheid niet ten goede. In de jaren ’90 van de vorige eeuw moesten nieuwe, lichtgewichtbussen ook van de streeklijnen afgehaald worden: chauffeurs durfden er niet langer mee te rijden.

Laat een reactie achter

Lees ook