EBS breekt lans voor groengasbussen
dossier ZE2025

EBS breekt lans voor groengasbussen

In 2018 won EBS twee concessies: Haaglanden en Voorne-Putten. De vervoerder won deze concessies mede dankzij de inzet van (in totaal) 150 groengasbussen. En dus rijdt EBS de groenste concessies van Nederland, zegt directeur Wim Kurver. Maar groengas is niet zero emissie aan de uitlaat en dus moet het na 2025 anders. 

“In Nederland wordt vaak gedacht dat elektrisch gelijk staat aan groen”, begint Kurver, “maar bij groengas worden natuurlijke producten, zoals bladeren, vergist tot gas. In de totale circulatie is de CO2-uitstoot nul.” Toch is dat aan de uitlaat wel anders. “Groengas en bruingas zijn qua samenstelling hetzelfde en de uitstoot is dus gelijk”, weet Kurver. “Maar wij halen ons gas niet uit Slochteren, wij halen het uit het netwerk. Circulair gezien heeft een groengasbus geen uitstoot. Dat vinden wij belangrijk.”

Binnen de concessies Haaglanden en Voorne-Putten, die EBS beiden sinds 2018 rijdt, werden de aanbestedingen onder meer vanwege deze component gewonnen, zegt Kurver. “Het bestek liet toe dat er werd gekeken naar de totale uitstoot, niet sec naar de uitstoot aan de uitlaat. Dat hielp dus om punten op te krijgen.”

Omschakelen 

Ondanks dat EBS een lans breekt voor groengasbussen, voldoen de bussen volgens het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer niet aan de eisen voor ZE-bussen. “In Nederland is deze politieke keuze gemaakt. Hier mag er geen verbrandingsmotor aan te pas komen”, zegt Kurver daarover. “En we hebben wel te maken met wat overheden voorschrijven in tenders. We willen ook na 2025 gewoon blijven rijden natuurlijk, dus daar houden we ons aan. Dus eigenlijk is onze verduurzamingsstrategie niet zo relevant hier, want we worden door de politiek overruled.”

En dus staat EBS nog een flinke vervangingsopgave te wachten. De vervoerder heeft een totale busvloot van 350 bussen, waarvan er momenteel 33 zero emissie rijdenEen tiental daarvan rijdt sinds 2018 in de regio Waterland. Een enorme investering voor een concessie die in 2021 afloopt (en doorgaat onder de naam Zaanstreek-Waterland, red.). 

Nek uitsteken 

Toch koos EBS hiervoor. “We hadden nog weinig ervaring met zero emissie”, vertelt Kurver, “en we wisten toen nog niet dat we Haaglanden gingen rijden. Daarom spraken we met Vervoerregio Amsterdam af om de nieuwe technologie te implementeren. De opdrachtgever heeft in het bestek laten opnemen dat de infrastructuur en de bussen overgenomen worden door de nieuwe vervoerder als het zover is.“

Deze afspraken waren geen onderdeel van de aanvankelijke concessieafspraken bij de start van de concessie Waterland in 2011, maar het is volgens Kurver een win-winsituatie. “De opdrachtgever kon alvast ervaring opdoen en wij konden de opdrachtgever laten zien dat we echt wel willen. Wij hebben onze nek uitgestoken om door te ontwikkelen. ”

Afschrijving 

De concessies Voorne-Putten en Haaglanden lopen tot 2028 respectievelijk 2030 en zo kan EBS de groengasbussen tot het einde van de concessie Voorne-Putten blijven uitrijden. “We hebben rekening gehouden met een afschrijvingstermijn van tien jaar. In Haaglanden gaan we de groengasbussen vervangen door ZE-bussen in 2026 en 2027. Dat neem je mee in je businesscase. Ik vind: uiteindelijk is EBS op aarde om goed openbaar vervoer te leveren. Als we de samenleving kunnen laten zien dat we dat met innovatie en verdere verduurzaming kunnen, ben ik tevreden.”

Laat een reactie achter

Lees ook