Ondanks een aangenomen motie, komt er voorlopig geen IC op het het traject Amsterdam – Heerlen – Aken. Minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) vindt de verbinding te duur.
IC Amsterdam – Aken voorlopig van de baan
Dat schrijft burgemeester Cox van de gemeente Sittard-Geleen in een brief aan de gemeenteraad. Op 14 november 2019 diende de lokale gemeenteraad een motie in, omdat zij in de nieuwe Hoofdrailnet-concessie vanaf 2025 graag een internationale trein tussen Amsterdam en Aken zien rijden.
Vanuit de Tweede Kamer werd op 25 november 2019 een motie van SP en CDA aangenomen, waarin staat dat de Kamer vanaf 2025 ook graag deze Intercity ziet komen, schrijft burgemeester Cox.
Desondanks ziet minister Van Nieuwenhuizen de komst van deze Intercity momenteel niet zitten. De exploitatiekosten van 10 miljoen euro per jaar zijn haar te gortig. Bovendien heeft NS tot 2028 geen treinen meer te beschikking. Vanaf 2031 kan de vervoerder eventueel een rendabele Intercity gaan rijden.
Tweede sneltrein
Het advies van de minister wordt daarom waarschijnlijk om te kiezen voor een alternatief; een tweede sneltrein tussen Maastricht en Aken. Deze moet uitwijzen of er voldoende vervoervraag is in de toekomst. Momenteel rijdt deze zogenaamde Tweelandentrein één keer per uur.
Vanaf 2022 kunnen dat er twee per uur worden, zodra de benodigde infrastructuur gereed is. Het gehele traject is inmiddels geëlektrificeerd en spoorverdubbeling op het traject Heerlen – Aken is momenteel in uitvoering.
Mocht de IC Amsterdam – Aken er tóch nog komen, dan gaat de tweede sneltrein Maastricht – Aken niet door in verband met de beschikbare capaciteit op het baanvak Heerlen – Landgraaf, zo besluit de burgemeester zijn brief.
Een andere optie kan zijn om de IC Amsterdam – Aken aan te bieden als losse concessie. Dat gebeurt momenteel ook al met de sneltrein Maastricht - Aken; de trein die oorspronkelijk als Drielandentrein door het leven moest gaan, maar tegenwoordig als Tweelandentrein rijdt.
Lees ook: Drielandentrein mag eindelijk gaan rijden
In het komende nummer van OV-Magazine interview met Mike Lücker van de provincie Limburg en Michiel Cusell, regiodirecteur Limburg van Arriva, over deze verbinding en de strubbelingen met België. Wilt u het magazine ontvangen? Neem een abonnement.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Geen vervolging treinongeval Voorschoten
2 apr om 16:56 uurHet OM gaat niet over tot vervolging vanwege het treinongeval bij Voorschoten in april 2023. Onderzoek wijst…
Schiphol in gesprek met NS en ProRail
21 mrt om 14:56 uurSchiphol wil met NS en ProRail in gesprek over de verstoring rondom de luchthaven. De luchthaven wil de recente…
Nieuwe treinen voor MerwedeLingelijn vanaf 2027
18 mrt om 13:34 uurQBuzz en de provincie Zuid-Holland investeren vanwege de invoering van ERTMS in nieuwe treinen voor de …
NS: Pittig jaar voor de boeg
26 jan om 08:48 uurNS waarschuwt treinreizigers voor een 'pittig jaar', vanwege geplande werkzaamheden, vertragingen en…
Busplatform
6 dec 2023Ik ben dol op busprojecten. De verduurzaming, de infrastructuur in de openbare ruimte of het modelleren van…
Reactie toevoegen