‘Buschauffeurs zijn van onschatbare waarde’

‘Buschauffeurs zijn van onschatbare waarde’

Elke week vragen we een mobiliteitsprofessional wat de gevolgen zijn van de maatregelen die de overheid heeft genomen om de Coronacrisis te bestrijden. Deze week: Juul van Hout, directeur van Hermes.

Het zijn rare tijden in ov-land. Dienstregelingen zijn afgeschaald en veel buschauffeurs werken niet meer. Wat zijn de gevolgen voor busvervoerder Hermes?

“Het virus treft iedereen, dus de gevolgen zijn groot. Veel Nederlanders werken nu thuis of niet en scholen zijn dicht. Dus er zitten veel minder mensen in de bus. We rijden op veel plekken in het land nu via een aangepaste dienstregeling, vergelijkbaar met de zaterdagdienstregeling, maar dat kan helemaal niet uit. Want alle winkels en horeca zijn dicht, dus wie gaat er nou nog naar de stad zoals op een normale zaterdag?”

“We kunnen niet nog verder afschalen naarmate het aantal reizigers afneemt. Als we dat doen, rijden er nog een stuk of 10 bussen per dag. Bovendien zijn wij als ov tot vitale sector benoemd. We moeten blijven rijden om Nederland bereikbaar te houden. En daarmee de mensen die moeten werken in andere vitale sectoren van en naar het werk brengen. Daar ben ik erg trots op en ook onze chauffeurs zijn trots op hun werk.”

“Ondanks alle risico’s die de buschauffeurs lopen, want velen behoren tot de risicogroep, blijven ze wel gewoon naar hun werk komen wanneer dat kan. In de 37 jaar die ik nu in het ov werk, heb ik nog nooit zo’n saamhorigheid meegemaakt. Onze buschauffeurs zijn echt van onschatbare waarde.”

In de 37 jaar die ik nu in het ov werk, heb ik nog nooit zo’n saamhorigheid meegemaakt

In de knel

“Maar hoe gaan we dit allemaal betalen? Bij Transdev dalen de inkomsten momenteel harder dan dat we aan suppletie van de overheid terugkrijgen. Als gevolg van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) krijgen we namelijk deels een tegemoetkoming in de loonkosten, maar moeten we onze buschauffeurs wel volledig in dienst houden.”

“Dat knelt niet alleen bij ons, maar in de hele sector. En als dat te lang duurt, gaat dat ons echt pijn doen. Dat houden we niet vol. De overheid heeft goede maatregelen genomen, maar over de uitwerkingen die deze maatregel heeft moet nog goed worden nagedacht. Prima dat we blijven rijden, maar dat heeft wel financiële gevolgen.”

Maak het ov gratis

“Mijn oplossing is simpel: maak het ov zolang deze crisis duurt gratis, waarbij het Rijk garant staat voor de opbrengsten. Dan ben je van het hele probleem af. In onze bussen mogen reizigers alleen achterin instappen en soms checken ze niet in. Daar gaat de discussie nu over. Terwijl het daar niet over zou moeten gaan wat mij betreft. We moeten reizigers gewoon vervoeren: dat is onze vitale rol op dit moment.”

“Branchevereniging OV-NL heeft nu veel contact met opdrachtgevers en ministeries, maar het is een stroperig proces.  Ik snap dat je dingen goed wilt regelen aan de voorkant, maar dat moet niet ten koste gaan van de achterkant. Ik verwacht dat deze crisis nog wel een tijdje duurt, dus we moeten nadenken in oplossingen.”

Maak het ov zolang deze crisis duurt gratis, waarbij het Rijk garant staat voor de opbrengsten.

Vitaliteitsdienstregeling

“We hebben met andere ov-bedrijven en overheden nu veel overleg, iedereen in de sector is van goede wil. Daarom zou ik toe willen naar een ‘dienstregeling op maat’, een soort vitaliteitsdienstregeling. Die dienstregeling geldt dan in noodsituaties, zodat je ziekenhuizen en bedrijven die nog open zijn, op maat kunt vervoeren. Dat kunnen we ook in de toekomst blijven gebruiken.”

“Bovendien hebben we ook een ziekteverzuim van zo’n 20 procent, veel buschauffeur behoren tot de risicogroep en die mogen thuisblijven volgens het RIVM-richtlijnen. Daar houden wij ons aan, gezondheid staat voorop. Dat percentage gaat nog wel oplopen, dus dan houd je zo’n zaterdagdienstregeling ook niet vol.”

7 reacties

  1. Jacques
    20 maart 2020 om 21:22- Reageren

    Toch is het een hard gelach om op woensdagavond een email te krijgen dat alle chauffeurs per de volgende dag thuis kunnen blijven. Dit geldt alléén voor de chauffeurs die via Randstad bij EBS werkten. Laten we hopen op betere tijden.

  2. Dhr. G. Luyben
    21 maart 2020 om 08:39- Reageren

    Heb artikel doorgelezen. Ben zelf ook werkzaam in de sector.
    In tijden zoals die er momenteel zijn, zouden de bedrijfsvoerders in het ov eens moeten stoppen met ingewikkeld denken en doen en overleggen en vergaderen en hun bedrijven en kennis.
    Zonder voorwaarde in dienst van ons land en de bevolking moeten stellen.
    Maar zoals het nu gaat, wordt er alleen maar weer gebruik gemaakt van de alles vertragende bureaucratie, en de woorden “Ja maar dit” en “Ja maar dat”
    Stop daar eens mee!!!! En laat Nederland “NU”!! eens zien wat wij als OV bedrijf kunnen betekenen.

  3. Bram
    21 maart 2020 om 11:50- Reageren

    Ben zelf chauffeur op Schiphol om gestrand reizigers op te halen van de laatste vluchten . En de onzekerheid die ze hadden om terug tekunnen naar Nederland is ongekend.. strikte regels waar de chauffeurs zig aan moeten houden word en niet in dank afgenomen voordeuren dicht houden niet meer dan 15 pasagiers in de bus en linten dat ze niet verder dan 2 meter bij de chauffeurs kunnen komen. We willen doorgaan maar regel zijn regels en daar moeten we ons aan houden van Schiphol met de enorme inzet . Wel jammer dat daar geen begrip voor is en mensen 7 minuten max
    moeten wachtenstaat en staat er weer een nieuwe BUS 24/7 non stop van p3 naar aankomst plaza . Hoop dat iedereen veilig naar huis kan en beetje begrip is voor de veiligheidsplan voor de chauffeurs en hun heiligheid. Ik benadruk dat de passagiers ook heel veel love hebben voor ons .Wel jammer dat de vast mensen veel ziek zijn en in de ziektewet zitten 60 %en wij uitzendkrachten de boel draaiende houden. En hopen dat wij straks niet in de steek word gelaten . We zullen zien wat er ons te wachten staat. Eerst mensen terug naar veilige stekje . Met risico van dien Let op Krijgen de hele wereld in de bus . Veel fruit goede hygiëne in acht nemen en gaan . Sterkte in de strijd groetjes bram

  4. Hannie Landkroon
    21 maart 2020 om 14:00- Reageren

    Ik ben zeer blij met de chauffeurs die nog rijden! Want met de bus kom ik naar mijn werk en weer richting huis!
    Dus Twents (Keolis) Top! Een dankbare reiziger met de bus!

  5. Yvonne
    21 maart 2020 om 15:59- Reageren

    Goede zaterdag,
    Ik ben zelf ook werkzaam in deze branche en vind het juist belangrijk dat de meest hulpbehoevende nog naar plek van bestemming kunnen komen door ons. Het zijn namelijk vaak niet de meest gefortuneerde mensen (lichamelijke of financieel) die graag gebruik willen maken van onze diensten. En dan is het juist zo fijn en dankbaar dat je ze toch vervoeren mag. Dus laten wij vooral in deze tijden voor hen blijven rijden ✝️⚓❤️

  6. Johnny
    21 maart 2020 om 21:03- Reageren

    @ Jacques, ik ben 8 jaar uitzendkracht geweest via Consolid en Randstad bij Arriva en EBS. Zelfs zonder Corona had ik soms maar 12 uur werk. Het is nu niet alleen EBS die deze uitermate vervelende maatregel neemt, ook andere vervoerders. Snap echt je frustratie maar denk ook aan het bedrijf die ook overeind probeert te blijven. Zodat je na deze tijdelijke maatregel terug kan komen. On topic: gratis reizen tijdens een crisis zoals deze, dat zou een prima en uitvoerbaar idee zijn.

  7. Angela
    22 maart 2020 om 01:34- Reageren

    Maak gebruik van belbus concepten in bepaalde delen. Maak het niet gratis aub want er zijn nog steeds van die domme mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen of de ernst van de situatie nog altijd niet snappen en dan denken lekker gratis reizen en wellicht gaan daklozen dan reizen met ov om warm te blijven oid.

Laat een reactie achter

Lees ook