Zuid-Nederland: 6,3 miljard nodig tot 2040

Zuid-Nederland: 6,3 miljard nodig tot 2040

Om het ov in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland toekomstbestendig te maken, willen de zuidelijke provincies tot 2040 6,3 miljard euro investeren om een schaalsprong mogelijk te maken.

Dat staat in de regionale uitwerking van het Toekomstbeeld OV 2040, die de provincies schreven in opdracht van het ministerie van IenW. Investeringen op en rond het spoor vragen om 3,5 miljard euro, voor verbetering van het HOV-netwerk is 2,8 miljard euro nodig.

Om een robuust en toekomstbestendig ov-netwerk te kunnen garanderen, is dat een hink-stap-sprong nodig is. De hink slaat op het verbeteren van de bestaande infrastructuur en dienstregelingen, de stap op het doorontwikkelen en robuust maken van het netwerk. Dit zijn de voorwaarden om uiteindelijk een schaalsprong te kunnen realiseren.

Investeringen

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Op korte termijn moet onder meer 1 miljard euro worden geïnvesteerd in de knooppunten ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en in verschillende baanvakken rond Eindhoven. Zowel voor de stations als het spoor ligt er een opgave. Eindhoven moet gaan gelden als internationale draaischijf richting Brussel en Keulen. Verder is van belang om het netwerk in Limburg beter te benutten, door de Maaslijn verder te elektrificeren.

De grensoverschrijdende verbindingen en afspraken tussen Duitsland en België moeten verder verbeteren en Zeeland moet stations met een Intercitystatus krijgen, om zo de aansluiting op de Randstad en Brabant te verbeteren.

Het gehele spoornetwerk moet een schaalsprong maken en dat betekent dat in extra infrastructuur moet worden geïnvesteerd, zoals de aanleg van een extra spoor tussen Breda en Tilburg en tussen Gent en Terneuzen. Een ontvlochten viersporig traject is daarbij het advies en goederen- en personenpaden moeten beter op elkaar worden afgestemd, zodat de capaciteit op bestaand spoor beter kan worden benut.  Dit vergt een investering van 2,5 miljard euro.

HOV-netwerk uitbreiden en verbeteren

Door dienstregelingen verder te verbeteren, kan ook het hoogwaardig busvervoer op korte termijn profiteren. Locaties zonder treinstation kunnen beter worden verbonden via hubs aan de stadsranden. Daarmee worden dragende corridors rond grote steden gecreëerd. Een HOV-lijn die Rotterdam via de Zeeuwse eilanden met Gent verbindt, verbetert de bereikbaarheid van Zeeland aanzienlijk.

Ook voor het HOV-netwerk geldt dat een schaalsprong nodig is, door ontbrekende schakels in te vullen. De ontbrekende verbinding Breda-Utrecht, via Gorinchem, is daarbij van groot belang. Bus Rapid Transit (BRT) kan uitkomst bieden.

Voor de aanpak van het HOV-netwerk wordt 2,8 miljard euro gevraagd.

BO-MIRT

Het Toekomstbeeld Zuid wordt op 8 oktober aangeboden aan staatssecretaris Van Veldhoven. In aanloop naar het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimtelijke en Transport (BO MIRT), komende november, vragen de provincie haar om de eerste financiële afspraken te maken.

Christophe van der Maat, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant: “Een systeemsprong is geen luxe, maar een noodzaak. Anders loopt het Zuiden vast.” In het bidbook schrijven de provincies bovendien dat zij een flinke financiële bijdrage willen leveren, zodat de maatregelen in 2040 werkelijkheid kunnen worden.

Programmatisch denken

In OV-Magazine 3/2020 spreken wij Bas Govers, die als topadviseur van Goudappel Coffeng betrokken was bij de totstandkoming van het OV Toekomstbeeld 2040 en de regionale uitwerking in Zuid-Nederland. Hierin gaat onder meer in op internationale spoorverbindingen met Duitsland en Vlaanderen, hoe bestaand spoor beter moet worden benut, de ontbrekende schakel Breda – Utrecht en het inrichten van hoofdstructuren via verschillende niveaus knooppunten. “Door programmatisch te denken, verandert het einddoel niet. 

Het magazine verschijnt vrijdag 2 oktober 2020. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

Eén reactie

  1. Arjan Krabbenbos
    25 september 2020 om 12:06- Reageren

    De ontbrekende schakels in het regionale Internationale spoornetwerk moeten ook zo spoedig mogelijk ingevoerd worden. De spoorlijn Weert naar Hamont, maar ook de Spoorverbinding van Roermond via Dalheim naar het Ruhrgebied is een essentiële schakel. Duurzaam transport moet ook naar en in natuurgebieden, recreatieterreinen of bij attractieparken een halte krijgen. Openbaar Vervoer is letterlijk en figuurlijk openbaar dus niet alleen voor forensen, studenten, maar ook voor dagjesmensen. Misschien kunnen tijdelijke (elektrische) bussen gaan rijden op deze verbindingen, totdat er een trein het overneemt. Roosendaal en Breda moeten een rechtstreekse verbinding krijgen met de Brusselse Europese Wijk. Dat ontlast zo de drukke Noord-Zuid tunnel via de deze Belgische hoofdstad en er onstaat een internationale directe verbinding met het belangrijkste Brusselse zakengebied. Twee vliegen in een klap, zeker als men de IC Brussel nog sneller willen maken. Wat de wat mindere bekendere Belgische steden zoals Charleroi, Mons of Namur, door goede promotie tussen beide landen en deze steden onderling komen er ook wel meer toeristen. Niet alleen de hoogtepunten van de stad zijn belangrijk zoals, monumenten of evenementen daar, ook de accommodaties als Bed en Bed Breakfast, Jeugdherbergen, Auberge de Jeunesses, Jugendherberge of Youth Hostels ( Voor alle leeftijden nu!) zal een meerwaartse spiraal opleveren aan nieuwe toeristen. Leuke tips zijn de Chemin de Fer du Bocq in Ciney een stadje gelegen tussen Namur en Jemelle en het TSP Spoorwegmuseum in Sint Ghislain ten zuiden van de Belgische stad Mons of in het Vlaams Bergen genoemd. Natuurpark Meinweg met een stationnetje is een goede investering en te Vlodrop. maar ook de heringebruikname van de oude Maasbrug bij Mastricht (Noord) door de toekomstige sneltram biedt mooie kansen .Dan stopt deze tram op de treinstations van het Belgische Hasselt, Maastricht, maar doortrekken naar station Maastricht Randwyck is nog iets beter. Bij dit laatst genoemde station bevinden zich het Academisch Ziekenhuis en de Jaarbeurs MECC.
    Utrecht- Breda als spoorlijn met haltes in Vianen, Gorinchem Zuid, Oosterhout ontlast de Oude Lijn en HSL Zuid weer en nieuwe steden krijgen een mooie (inter)nationale verbinding met ons nationale spoornetwerk.
    Nijmegen -Kleve met haltes in Nijmegen Heyendaaal en Groesbeek. Heyendaal kan dan intercitystation worden als er een snelle verbinding (Arnhem Centraal)- Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht gerealiseerd is. Het spoor koppelen aan de trein richting Krefeld en verder in Duitsland.
    Ook is er een onderzoek gaande van een nieuwe IC spoorlijn welke ten zuiden aftakt van Delft en via Vlaardingen (Weiland) ( = toekomstig metrostation B-lijn ) bij de toekomstige snelweg van de Maasdelte via Rozenburg ZH, Hellevoetsluis (verlengde D-metrolijn) , Zierikzee bij Goes weer aansluit op de bestaande Zeeuwse Lijn (Roosendaal-Vlissingen.) Ook zijn er plannen voor de verlengde Belgische Kustlijn van Knokke naar Breskens NL langs het natuurgebied Het Zwin. Maar ook een doortrek van deze tramlijn van Adinkerke Station B naar het Franse Duinkerken. Als men meer en beter met elkaar aan weerzijden van de landsgrenzen samenwerkt ontstaan er mooiere en snellere verbindingen. maar Ook Gent-Terneuzen in Zeeuws Vlaanderen en de spoorlijn Eeklo naar Maldegem waren toekomstige (her) ingevoerde ideetjes. Den Haag HS wordt binnenkort ontdaan van zijn laatste internationale reguliere verbinding met Brussel via Breda over de HSL spoorlijn. Enkel in de winterperiode rijdt er dan nog een Chartertrein (nachttrein)naar het Oostenrijkse Innsbruck en Bischofshofen.
    Beter zal het zijn om een trein Oostende-Brugge-Gent-Antwerpen C-Essen-Roosendaal, Dordrecht naar Rotterdam Centraal naar Den Haag Centraal te laten rijden .Wel met een stop in Delft en Den Haag Centraal is ook Centraler gelegen dan HS gezien de overstaprichtingen. Dordrecht krijgt ook weer een Internationale verbinding en de reistijd Roosendaal-Antwerpen wordt bekort met alleen de stop in het Belgiche grensplaatsje Essen. Amsterdam Centraal (of Zuid0, Schiphol Airport hebben meer baat bij een snellere reistijd met Brussel en verder, gezien de concurrentie met vliegtuigen op bijvoorbeeld dit traject, vandaar dat er straks weer 16 treinen per dag gaan van Brussel naar Amsterdam en omgekeerd. Maar doortrekken naar Mons zal via deze verbinding ook een mooi nieuw doel kunnen zijn. Of een seizoentrein Ardennenexpress 2.0 Amsterdam C via HSL naar Brussels Airport en via Brussel Schuman-naar en Luxemburg.
    Hopelijk dat alle overheden er nu met de neuzen de kant op blijven wijzen en er geen onnodige uitstellen of vertragingen komen. Wil men een goed, comfortabel en snel OV-product dan moet men snel anticiperen en niet treuzelen
    Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten er ook komen voor betere verbindingen tussen het westen, oosten en noorden. Bovendien kan er bij verstoring rond Zwolle ook via een snellere route naar Leeuwarden en Groningen gereisd worden. Zeker interessant voor bewoners en toeristen die van of naar de Waddeneilanden reizen. (Drachten, Emmeloord, Emmer Compascuum ),moeten zo wie zo een lijn aan een van die lijnen krijgen Die veerboten naar deze eilanden gaan ook niet elk uur dus het is gewoon noodzakelijk dat deze lijnen er ook komen.
    .Dat kost een hoop nieuwe klanten, geld en tijd! Nu allemaal pas op de plaats en onderneem nu gelijk goede actie!

Laat een reactie achter

Lees ook