HTM bereikt andere reizigers met deelfiets

HTM bereikt andere reizigers met deelfiets

door Niels van Oort in rubriek fiets
geen reacties

In navolging van Aziatische steden heeft ook Europa de afgelopen jaren de opmars van deelfietssystemen ervaren. Annemiek van Marsbergen van de TU Delft onderzocht met HTM hoe de combinatie van deelfietsen en de bus of tram in Den Haag uitpakt: “We leerden dat de combinatie fiets en tram/bus belangrijk is, maar anders dan we dachten”.

In mei 2019 introduceerde HTM de HTM Fiets als aanvulling op de bestaande ov-diensten: zo’n 500 deelfietsen die gebruikt kunnen worden tussen inmiddels 160 dropzones in Den Haag. “Om een goed beeld te krijgen van het gebruik en de rol in de modal split hebben we een uitgebreide data- en gebruikersanalyse gedaan”, aldus Van Marsbergen.

Frequente fietsers

”HTM Fietsgebruikers zijn voornamelijk mannen (67 procent), tussen de 25 en 44 jaar oud (53 procent) en hoog opgeleid (78 procent). Daarnaast blijkt dat veel gebruikers minstens één keer per week gebruik maken van een andere (eigen) fiets (75 procent) en minder vaak van bus (26 procent) en tram (53 procent). De meeste HTM Fietsgebruikers zijn dus eerder frequente fietsers dan frequente ov-gebruikers.”

De mate waarmee de HTM Fietsgebruikers hun rit combineren met de bus of tram is beperkt. De respondenten die de combinatie deelfiets en stedelijk openbaar vervoer gebruiken (17 procent), hebben over het algemeen een langere reisafstand, een werk- of schoolgerelateerd doel, reizen van de rand van de stad naar het centrum en maken gebruik van de snellere lijnen (met langere halteafstanden). Eerder onderzoek liet al zien dat reizigers bereid zijn twee keer zover te fietsen naar een HOV-halte.

Duurzaamheidswinst

“Om te zien of de introductie van de deelfiets ook de beloften van duurzaamheid en leefbaarheid waarmaakt, is de modal shift van belang”, aldus Danique Ton, TU Delft onderzoeker van fiets- en ov-gebruikers. “In Delft zagen we bijvoorbeeld dat de deelfiets als vervanging geldt van lopen en bus, maar ook van auto en taxi. In dat laatste geval boek je duurzaamheidswinst en afhankelijk daarvan zou je de eerdere ‘bijvangst’ kunnen accepteren.”

Meer reisopties

Voor de Haagse situatie bleek dat de HTM Fiets door 45 procent van de gebruikers wordt gebruikt als vervanging van het openbaar vervoer. In 10 procent van de ritten betrof het een vervanging van de auto of taxi. Van Marsbergen: “Het lijkt er op dat fiets en ov elkaar in dit geval goed aanvullen. Niet per se in één reis, maar juist in de totale keuzeset. Soms de deelfiets, soms de bus of tram dus. En die combinatie vermindert daarbij ook het autoverkeer.”

Sandra Nijënstein, vervoerontwikkelaar bij HTM, is blij met de inzichten: “Dit helpt ons om de HTM Fiets beter op de wensen van de reizigers aan te laten sluiten. Zo hebben we bijvoorbeeld al het aantal dropzones uitgebreid in Den Haag en Zoetermeer en is HTM Fiets nu ook zichtbaar in de HTM-reisapp en die van 9292.”

Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

Laat een reactie achter

Lees ook