NS vaker en sneller naar Zee- en Friesland

NS vaker en sneller naar Zee- en Friesland

NS staat voor de grootste wijziging in de dienstregeling in jaren, zo zegt het zelf. Het wil in 2022 onder meer twee nieuwe tienminutentreinen toevoegen en sneller rijden tussen Randstad, Noord-Nederland en Zeeland.

De dienstregeling 2022 is tot stand gekomen in samenspraak met het ministerie van IenW. Hoewel de reizigersaantallen door de coronapandemie nu veel lager liggen, wil NS ervoor zorgen dat reizigers ná corona weer veilig en verantwoord kunnen reizen, vertelt directeur Marjan Rintel.

NS verwacht 200.000 reizigers een betere reis aan te kunnen bieden, 24.000 zouden een langere reistijd hebben. De adviesaanvraag ligt nu, zoals elk jaar gebeurd, bij regionale overheden en het LOCOV. Nadat advies is ingewonnen, gaan ProRail en NS de dienst optimaliseren.

Meer en sneller

Allereerst staan er twee nieuwe tienminutentreinen op het programma: Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Nijmegen. Reizigers kunnen dan zes keer per uur met de Intercity reizen. Aanvullend gaat op het traject  Rotterdam – Dordrecht een tienminutensprinter rijden. Deze CitySprinter moet om de 5 minuten gaan rijden.

In Noord-Holland gaan in de spitsen meer Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem rijden, terwijl het aantal spitstreinen vanuit Den Helder en Enkhuizen naar Amsterdam wordt afgeschaald. Tussen Uitgeest en Amsterdam gaan vier Sprinters per uur rijden in het weekend.

Verder gaan in avond- en ochtendspits meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Terwijl de Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht, rijdt de Intercity Leiden – Utrecht als Sprinter door naar ’s Hertogenbosch. De spinterfrequentie tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wordt opgehoogd naar vier per uur.

Zeeuwse lijn

Op de Zeeuwse lijn gaan ook meer treinen rijden en de reistijd tussen Randstad en Zeeland gaat omlaag. Met een van de twee Intercity’s wil NS alleen nog stoppen op de grotere stations, waardoor de reiziger 15 minuten sneller is.

Overdag komt er een Sprinter bij, namelijk tussen Vlissingen en Roosendaal, zodat alle Zeeuwse stations wel twee keer per uur worden aangedaan. Voor Vlissingen, Middelburg en Goes is dit dus drie keer per uur.

Vanuit het Noorden

Dankzij een nieuwe spooraansluiting die ProRail realiseerde keert de rechtstreekse Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle terug. Nu eindigt de lijn nog in Meppel. Voor reizigers vanuit Zwolle naar Friesland en andersom betekent dat een reistijdwinst van zo’n tien minuten.

Omdat de Sprinter ook een hogere snelheid kan halen, scheelt dat wederom een paar minuten tussen Friesland en Zwolle, en verbetert de aansluiting naar de Randstad. De Sprinter Groningen – Zwolle wordt daardoor bovendien ook vier minuten versneld.

Internationaal

Ook op internationaal vlak breidt NS uit. De IC Brussel moet ieder uur van en naar Amsterdam gaan rijden en niet meer naar Den Haag, vanwege de eerder genoemde tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel zijn voortaan sneller af met een overstap op Rotterdam of Breda.

De Eurostar moet vier keer per dag op het traject Amsterdam – Rotterdam – Londen gaan rijden, als het aan NS ligt. In de loop van 2022 komen daar mogelijk een vijfde trein bij.

Eén reactie

  1. Sander F.
    30 januari 2021 om 13:23- Reageren

    Weten ze het in ‘Den Haag’ al… dat de internationale trein verdwijnt?
    Dat was de vorige keer al een groot onheil.. waardoor die IC naar Brussel weer ‘af en toe op de dag’ terugkwam.. Zal nu ook wel niet in goede aarde vallen… in die kaasstolp daar.

Laat een reactie achter

Lees ook