Al meer dan veertig ov-organisaties meldden zich aan, om op vrijdag 15 en zaterdag 16 september hun deuren te openen voor de buitenwereld tijdens de eerste editie van de Raildagen. Ov-netwerkorganisatie Railforum organiseert de tweedaagse om mensen te laten zien hoe leuk het is om in de railsector te werken, vertelt directeur Corina de Jongh.
Railforum zoekt ov-organisaties voor Raildagen
Juist in tijden waarin het lastig is om gekwalificeerd personeel te vinden én waarin een grote groep mensen uit dienst treedt, is het volgens De Jongh belangrijk om een positiever beeld van de (bus- en) railsector neer te zetten. Daarom wil Railforum tijdens deze Raildagen de deuren bij haar leden openen. De Jongh is positief verrast dat er zoveel uitlopende partijen aan deze eerste editie meedoen: “Van het spoorwegmuseum tot aannemer Stukton en van vervoerder Arriva tot fabrikant Alstom: ov-partijen willen graag laten zien wat hun werk inhoudt.”
In hele land
De deelnemende bedrijven openen diverse locaties verspreid over het hele land. Die spreiding is van groot belang om zoveel mogelijk mensen te bereiken. “Sommigen openen hun deuren alleen op vrijdag en zijn gericht op scholieren en studenten, anderen openen juist op zaterdag omdat ze zich op een breder publiek richten.” In principe worden de Raildagen van 10.00 tot 15.00 uur georganiseerd, afwijkende openingstijden worden via www.raildagen.nl gecommuniceerd.
Naast de mogelijkheden om diverse locaties van ov-organisaties te bezoeken, wordt op 15 september ook de winnaar van de We Love Rail-fotowedstrijd bekend gemaakt met een prijsuitreiking in het Spoorwegmuseum. En op 16 september vindt de Kilometerkampioen-wedstrijd plaats, in samenwerking met Treinreiziger.nl.
Enthousiasmeren
Deze eerste editie is volgens de Jongh ‘een generale. “We zijn benieuwd hoe mensen het ontvangen en hoeveel mensen van buitenaf zich aanmelden. Het is natuurlijk moeilijk meetbaar te maken hoeveel nieuwe aanmeldingen een dergelijke actie oplevert, wanneer je bijvoorbeeld de werkplaats een dagje opent. Studenten zitten ook niet altijd op een open dag te wachten. Maar als ze van anderen horen hoe leuk het was, kan dat hen toch enthousiast maken. Indirect kan het dus veel opleveren.”
Volgens haar is mond-op-mondreclame van groot belang. “In de railsector zijn veel familieverbanden te vinden. Daarom is het ons doel, om een realistisch en positief imago van de sector neer te zetten. Om te laten zien dat de sector niet meer zo ouderwets is als vaak wordt gedacht, dat modernisering en digitalisering volop hebben plaatsgevonden.”
Aanmelden kan nog
De Raildagen vinden op 15 en 16 september plaats en geïnteresseerde partijen kunnen zich nog tot 15 augustus aanmelden, besluit De Jongh. “Als bedrijven of organisaties iets leuks of interessants kunnen laten zien, kunnen ze meedoen. Het kan ook leuk zijn voor het huidige personeel om met trots en passie te vertellen over het eigen werk.” Als u geïnteresseerd bent om mee te doen, meld u dan aan via: dejongh@railforum.nl.

Corina de Jongh is directeur van Railforum
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…