FNV zet geplande staking bij Arriva Twente door

donderdag 2 mei 2024

De werknemers van streekvervoerder Arriva hebben er genoeg van. Op maandag 6 mei zullen ze het werk neerleggen. Dit houdt in dat er in een groot deel van Twente die dag geen bussen zullen rijden, vanwege een aanhoudend conflict over de rij- en rusttijden.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: "Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden en beloftes hebben nergens toe geleid. De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer."

'Zielig verhaal'

Het door FNV Streekvervoer op 25 april uitgegeven ultimatum aan Arriva is verstreken. De vakbond eist dat per 5 mei de correcte rij- en rusttijden worden ingevoerd, en dat er een compensatie van € 250 per chauffeur per week wordt uitgekeerd bij het overschrijden van deze tijden, als vergoeding voor de ongezonde werkroosters.

Tweede ultimatum in drie maanden tijd 

Eind februari stelde de vakbond al een ultimatum en dreigde met stakingen. Die gingen niet door nadat de vakbond in maart een overeenkomst sloot met Arriva, waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Van der Gaag: "Nu, na bijna twee maanden is het nog niet op orde."

Werkdruk al langer een probleem

In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: "Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30 procent."

Kosten besparen

"Het is duidelijk dat Arriva alles doet om extra kosten te besparen op de rij- en rusttijden. Elke minuut is veel geld waard in het streekvervoer", aldus Van der Gaag. "De werkgever heeft alleen maar loze beloftes gedaan, afspraken zijn niet nagekomen en telkens om andere redenen werd de invoering van de juiste rij- en rusttijden uitgesteld. We worden compleet voor de gek gehouden."

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Grenzeloos financieren van ZE bus

19 aug om 13:40 uur

In Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van nieuwkomer tot gevestigde partij

8 aug om 10:10 uur

In iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bussen voor Brussel

25 jul om 12:05 uur

MIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bus zonder bestuurder

24 jul om 16:12 uur

Autonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …

Lees verder »
descriptionArtikel

Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed

14 jul om 12:00 uur

Er is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…

Lees verder »
descriptionArtikel

GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams

10 jul om 09:50 uur

De Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »