Ook buiten de stad met de OV + deelfiets combinatie

vrijdag 17 mei 2024

In de grote steden zien we steeds meer (verschillende) deelfietsen, al dan niet in combinatie met OV. De provincie Zuid-Holland wil graag het gebruik van de deelfiets verder stimuleren. Veel onderzoek richt zich echter op dichtbevolkte (binnen)steden, dus besloot student Rody Boting van het Delftse Smart Public Transport Lab onderzoek te doen naar de mogelijkheden in de regio.

Het onderzoek richtte zich op hoe inwoners van kleinere gemeenten denken over de combinatie van fiets en ov, maar ook hoe een dergelijk systeem opgezet moet worden. Boting keek ook naar gedeelde e-bikes en e-scooters. Deelfietsexpert Ronald Haverman begeleidde het project vanuit Zuid-Holland. “Deelfietsbedrijven hebben het best moeilijk om de businesscase rond te krijgen. In de grote stad lukt het misschien nog, maar in de rest van het land beginnen de aanbieders er meestal niet aan. Heel gek is dat niet. Er rijdt ook geen bus rond zonder overheidsbijdrage. We zijn dus blij dat Rody ons heeft geholpen met de potentie in kaart te brengen, naast de stappen voor een goede implementatie”.

Onbekend

Boting combineerde literatuur, expertinterviews en input vanuit circa 500 inwoners van kleine en middelgrote gemeenten. “Uniformiteit blijkt cruciaal,” licht hij toe, ”Gemeentegrenzen zijn immers geen gebruiksgrenzen.” Hij ontwikkelde een plan voor overheden om te bepalen welke vorm van deelmobiliteit wanneer het beste geschikt is. Deelfietsen zijn uitermate geschikt voor woon-werkverkeer en in combinatie met regionaal ov. Door de hogere exploitatiekosten van elektrische deelfietsen en -scooters geldt voor deze modaliteiten de randvoorwaarden dat ze zijn aangesloten op een grote gemeente zoals Rotterdam, Den Haag of Leiden. Starten met implementatie adviseert hij altijd te doen in het voorjaar, als de zon weer begint te schijnen.

Slechts 5% van de ondervraagden heeft nog nooit van het concept gehoord en 70% van de ondervraagden heeft er nog nooit gebruik van gemaakt. “Toch ziet een ruime meerderheid de introductie in hun eigen gemeente wel zitten,” aldus Boting, ”Maar belangrijk is dan wel de beperking van overlast: Zo’n 40% zegt wel eens last te ondervinden van (geparkeerde) deelvoertuigen.”

Gratis probeeractie

De inzichten hebben al direct tot actie geleid. Haverman: “Naar aanleiding van het onderzoek heeft de provincie besloten de deelfiets extra te stimuleren. Mensen die werken of een opleiding volgen op fietsafstand van een station waar de deelfietsen van Donkey Republic staan (Dordrecht, Drechtsteden, Rotterdam, Den Haag) kunnen dit voorjaar een gratis probeer-abonnement aanvragen via https://kennis.zuid-holland.nl/actie/.  

Door dit onderzoek gingen we ook steeds beter zien dat het eigenlijk best raar is dat studenten wel gratis in de bus mogen maar niet op de deelfiets met de OV-studentenkaart. “Een gratis deelfiets voor studenten aan het MBO, HBO of universiteit in Zuid-Holland, zou dat niet leuk zijn?”

 

Lees alle inzichten via deze link. 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad

26 sep om 11:35 uur

De afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

18 sep om 11:24 uur

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij

3 jul om 11:29 uur

Nog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede

21 jun om 06:51 uur

Het Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

20 jun om 15:55 uur

HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…

Lees verder »
descriptionArtikel

ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven

13 jun om 10:07 uur

Elke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft

11 jun om 16:38 uur

De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…

Lees verder »