Een kijkje in de keuken bij…de ov-adviseurs van Goudappel
Wie zijn de mensen die het ov in Nederland draaiende houden? Dit jaar gaat OV-Magazine op onderzoek uit. Deze keer spreken we met Lamar van Frederikslust. Hij is ov-adviseur bij Goudappel, maar draait sinds zijn studietijd ook busdiensten. Deze combinatie is niet alleen heerlijk – “Ov is Jééééh” , maar scherpt hem ook in zijn adviseursrol. “Ik weet wat chauffeurs fijn of lastig vinden aan de infrastructuur. Én ik zie, met name, sinds de coronapandemie het belang van de bus in relatie tot vervoersarmoede.”
Nettie Bakker
Waarom werd je ov-adviseur, en behield je je functie op de bus?
“Ik werd buschauffeur bij U-OV (Qbuzz) als studentenbaan – leuker dan vakkenvullen, toch? – tijdens mijn bachelorstudie luchtvaartmanagement. De fascinatie voor de mens als sleutel voor het behalen van de doelen van bijna alle bedrijven bracht me op het idee om ook een master Sociologie te doen om beter te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. De coronapandemie die tijdens deze studie volgde, had grote impact op de bus. Ik reed praktisch lege bussen, maar realiseerde juist daardoor de maatschappelijke waarde van de bus voor mensen die er echt afhankelijk van zijn. Vergeet niet dat niet iedereen kan fietsen.” Deze ervaring, spoorde hem aan om ‘vervoersarmoede’ als afstudeerthema te nemen. Dit afstudeeronderzoek deed hij bij Goudappel, waarna hij er in het team ov-adviseurs aan de slag mocht.
Is er synergie tussen je baan als ov-adviseur en die van buschauffeur?
“Door het rijden op de bus houd ik feeling met de directe praktijk en de exploitatie van het ov. Dat leg ik naast de middellange en langetermijnstrategieën, die we als team voor opdrachtgevers maken. Dat gaat over: waar komt een nieuwe trein, of busverbinding tot aan het juiste aantal perrons op een busstation voor het verwachte aantal bussen. En van het oplossen van knelpunten tot het maximaliseren van de doorstroming. Naast deze concrete ov-zaken ben ik in het team veel bezig met inclusieve mobiliteit en mobiliteit in het kader van brede welvaart. Daarvoor zoom ik meer in op wie, of juist wie niet in de voertuigen zit. Bij inclusieve mobiliteit gaat het namelijk meer om ontplooiingsmogelijkheden: kan ik mijn gewenste werk of school bereiken en kost me dat niet te veel?”
Hoe zie jij de toekomst van de bus?
“Goed. De Nederlandse busvloot verduurzaamt snel. Het is vooral belangrijk om in de grote efficiencyslagen de maatschappelijke functie van de bus niet uit het oog te verliezen. Terwijl we nu zien dat de bus en het stadsov veel concurrentie ondervinden van deel-aanbieders, denk ik dat het juist een mooie aanvulling op elkaar kan zijn. We moeten daarvoor wel snel stappen maken met MaaS.”
En je ambitie als ov-adviseur?
“Ik zou willen dat mobiliteit voor iedereen een keuze wordt. Dus niet uit automatisme de auto in, maar steeds de beste keuze kunnen maken tussen deelauto, ov, fiets of lopen.” En dan, nog snel: “Met natuurlijk een leidende rol voor het ov; ook in het kader van klimaat en verstedelijking.”
Dit interview maakt onderdeel uit van de onregelmatige serie ‘Een kijkje in de keuken van…’. Ook meedoen? Stuur dan een mail naar redactie@ovmagazine.nl.

Goudappel-OV-adviseur Lamar van Frederikslust werkt sinds zijn studie in deeltijd ‘op de bus’: “Te leuk om los te laten.”
Meer artikelen met dit thema
Amsterdam breidt vloot van elektrisch bussen verder uit
18 mei om 11:10 uurGVB bestelt 84 nieuwe elektrische bussen bij VDL. Deze 100 procent elektrisch aangedreven bussen worden vanaf…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei om 14:47 uurIn Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Scheidend ambassadeur Europees Jaar van het Spoor: “Nu momentum voor de Internationale trein”
10 mei om 17:20 uur“Als we de Europese treinverbindingen willen verbeteren, moeten we niet blijven overleggen, maar doorpakken. Er…
EBS houdt een 'autoloze zondag'
5 mei om 09:37 uurKomende zondag kunnen ov-reizigers kosteloos gebruik maken van de bussen van EBS. Op 11 december 2021 bestond…
Paul de Krom nieuwe voorzitter OV-NL
29 apr om 16:34 uurPaul de Krom is per 1 mei benoemd tot voorzitter van het dagelijks bestuur van OV-NL en vertegenwoordigt…
Mintgroene lichtlijn bij de halte? Dan staat er een passagier
26 apr om 17:20 uurZekerheid bieden aan reizigers dat de bus stopt bij de halte, ook al is het donker. En tegelijkertijd onnodig…
NS en ProRail vragen Amersfoort om spreiding
19 apr om 16:21 uurNS en ProRail vragen de politieke partijen in Amersfoort om spreidingsafspraken te maken met regionale…
‘Kabinetsbesluit betekent ov-afbraak in 2023’
15 apr om 09:47 uurHet kabinet verlengt de financiële coronasteun tot eind 2022, maar er is nog geen regeling voor 2023.…
Reactie toevoegen