Het mes snijdt aan twee kanten

vrijdag 25 april 2025

Foto: Shutterstock

Wat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich beschermd voelen tegen gevaar dat veroorzaakt wordt door of dreigt van de kant van menselijk handelen in de openbare ruimte. Sociale veiligheid is een essentieel onderdeel van goed functionerend ov en bepaalt voor een belangrijk deel of mensen het ov gaan gebruiken. Sinds 2005 nam jaar na jaar de tevredenheid over de sociale veiligheid toe, tot aan 2017. Sindsdien is een lichte daling ingezet.

Er zijn veel verschillende zaken die sociale veiligheid beïnvloeden en daarmee is sociale veiligheid ook gelijk een complexe opgave. Iedereen ervaart sociale veiligheid anders, ook verschilt de mate waarin nog in de tijd. Het mes snijdt vaak aan twee kanten wanneer er maatregelen worden getroffen, denk hierbij het ophangen van camera’s: het vergroot enerzijds de objectieve veiligheid, maar kan tegelijkertijd bijdragen aan een groter gevoel van onveiligheid. Immers, 
‘er hangen hier camera’s, dus het zal wel onveilig zijn’. Het lastige van sociale veiligheid is dat het overal plaatsvindt, ook buiten de directe invloedskaders van het ov-systeem. Het verbeteren van sociale veiligheid dient dan ook top-down én bottom-up te gebeuren en ook buiten de ov-sector. De ketenregisseur (bijvoorbeeld het ministerie, vervoerders of gemeenten) zijn verantwoordelijk voor sociale veiligheid in de keten, maar door de versplinterde governance lijkt het lastig hier regie op te nemen. De gehele keten moet in balans zijn om tot een positieve ervaring te leiden. Dat betekent dat een gesloopt bushokje als start van je reis veel van de positieve inspanningen verderop in de keten teniet kan doen. Met het landelijke convenant “sociale veiligheid in het ov” wordt op dit deel van sociale veiligheid ingezet. Ondertussen is een bottom-upaanpak ook noodzakelijk: reizigers kunnen een actieve rol hebben in het verbeteren van de sociale veiligheid. Ook al is dit niet altijd even gemakkelijk. Desondanks is deze kant veelal onderbelicht in Nederland, terwijl er in het buitenland meer aandacht aan besteed wordt. 

Een aantal mooie internationale voorbeelden laat zien hoe we de reiziger kunnen aanspreken op en betrekken bij dit thema. De buitenlandse voorbeelden gaan veelal uit van positief gedrag van de reizigers en stimuleren dat in de communicatie.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger

10 jun om 11:23 uur

De invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen

6 jun om 14:25 uur

Op dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open

2 jun om 11:17 uur

De vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven

26 mei om 13:52 uur

Uit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…

Lees verder »
descriptionArtikel

Column: Sociale veiligheid blijft van belang

26 mei om 13:09 uur

Maart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant

19 mei om 14:57 uur

Arriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?

8 mei om 15:28 uur

In Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het  openbaar busvervoer was fors…

Lees verder »
descriptionArtikel

Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht

25 apr om 15:43 uur

Moventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…

Lees verder »