CaetanoBus vertrouwt op waterstof
Zo'n anderhalf jaar geleden betrad het Portugese busbedrijf CaetanoBus, onder het merk Toyota Caetano, de Nederlandse markt met een batterij-elektrische en een waterstofbus. Ondanks dat energieprijzen momenteel door het dak gaan, gelooft manager Frank Versteege nog altijd heilig in de doorbraak van de waterstofbus.
“De komende tijd komen er veel nieuwe concessies aan. In uitvragen kijken vervoerders naar de lange termijn. Het lastige is alleen dat de energiemarkt erg diffuus is, vanwege de oorlog in Oekraïne. Niemand weet wanneer de oorlog en energiecrisis voorbij zijn, maar iedereen weet dat de prijzen op den duur dalen. Tot die tijd lopen we alleen het gevaar dat concessieverleners en vervoerders besluiten nog een aantal jaar op diesel door te rijden.”
“Verschillende opdrachtgevers zoeken al naar noodgrepen en het gevaar is dat de ZE-transitie daardoor stilvalt. Terwijl waterstof een oplossingsrichting biedt, omdat het het energienetwerk niet extra belast. Totdat de waterstof prijzen dalen, moet iemand alleen het financiële risico dragen. Volgens mij ligt daar een rol voor de Rijksoverheid en concessieverleners.”
Opschaling groene waterstof
“De kostprijs van groene waterstof ligt nog relatief hoog, maar bij opschaling van de productie daalt die kostprijs vanzelf. Momenteel worden in Terneuzen en op de Rotterdamse Maasvlakte elektrolysers gebouwd, die bij voorkeur met wind- en zonne-energie water splitsen in zuurstof en waterstof. Die moeten in 2025 a 2026 operationeel zijn. Met onze partner Lhyfe bouwen we ook een 200 mW-elektrolyser in Delfzijl. Met kleine aanpassingen aan het aardgasleidingnetwerk, kan waterstof op die manier goedkoop getransporteerd worden. De infrastructuur ligt er immers al.”
Frank Versteege, manager Toyota Caetano: ‘Door mondiale ontwikkelingen lopen we het gevaar dat de ZE-transitie stilvalt. Waterstofbussen bieden een oplossingsrichting’
“De handel in HBE-certificaten (hernieuwbare brandstofeenheden) kan de waterstofproductie verder stimuleren. Partijen die HBE’s creëren, kunnen deze verkopen aan bedrijven die hun CO2-uitstoot moeten compenseren. Dat kan waterstofprijzen zomaar 2 tot 3 euro per kilo goedkoper maken.”
Meer waterstofoplossingen
“Samen met de Mitsui Group (waar CaetanoBus onderdeel van uitmaakt) werkt Caetano ook aan turnkey-oplossingen. Binnen de hele groep produceren we zowel bussen, energiesystemen als waterstoftankstations. Klanten krijgen daardoor te maken met één klantenservice, één beheerder en één contract waarmee we tot betere oplossingen tegen een betere prijs komen.”
“We bieden binnen ons productportfolio niet alleen een 12meter-stadsbus op waterstof aan, maar Toyota Caetano ontwikkelt ook een nieuwe generatie brandstofcel die veel langer meekan, efficiënter, goedkoper en lichter is. Volgend jaar komt daar een Low Entry-streekbus bij en in 2024 nog een class2 Intercitybus met een targetrange van 600 kilometer. In 2024 volgt een 18meter-geledebus en in 2025 een touringcar op waterstof met een targetrange van 800km.”
Mogelijkheden
“Met waterstof zie ik vooral mogelijkheden in het streekvervoer en het landelijk gebied, waar het om langere afstanden gaat Of in die gebieden waar onvoldoende netcapaciteit voorhanden is. In overige gebieden dicht ik onze batterijbussen meer kansen toe. We ontwikkelen daarin ook turnkeyoplossingen en brengen in 2024 een nieuwe generatie met nieuwe LFP-batterijtechnologie op de markt. Zo vullen beide zero emissie-aandrijflijnen elkaar aan.
“Toyota Caetano kan verder vertrouwen op Toyota-productiesystematiek en -kwaliteitsnormen en de Toyota-naam, gecombineerd met de service-/ en klantgerichtheid van de Louwman Groep. Zo bouwen we een betrouwbaar merk, met hoge kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten.”
Zero Emissie Conferentie
Tijdens de Zero Emissie Conferentie, op 13 april in Arnhem, kijken we terug op het succes van de elektrificatie van de busvloten in Nederland, en bespreken ook de potentie van waterstof. Verder blikken we vooruit: wat is de volgende stap?
Bij kennis- en innovatiecentrum ElaadNL in Arnhem bespreekt Marc Maartens donderdagochtend 13 april in vijf panelgesprekken de meest actuele thema’s van het moment.
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses trots op grote ov-order in Nederland
24 mrt om 10:17 uurIn de provincies Groningen en Drenthe gaan tussen 2024 en 2026 maar liefst 158 nieuwe zero-emissiebussen rijden…
Veertig procent meer ZE-bussen in Groningen-Drenthe
24 mrt om 09:40 uur‘Energiehubs gaan over organisatiestructuren’
20 mrt om 15:33 uurOm de energietransitie te versnellen zijn energiehubs potentieel interessant, denkt duurzaamheidsdirecteur…
VDL onderzoekt hergebruik busbatterijen
14 mrt om 10:20 uurVDL Bus & Coach en energiebedrijf RWE geven batterijen uit de 43 VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven…
NS komt met reisvergelijker
7 mrt om 11:47 uurOv, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…
Brandveiligheid staat voorop bij Volvo Bus
7 mrt om 09:02 uurVolvo Bus ontwikkelt in een eigen laboratorium batterijsystemen voor zijn elektrische bussen en besteedt…
Flexibiliteit inbouwen met oog op de toekomst
31 jan om 10:30 uurDe openbare ruimte is zowel onder als boven de grond steeds voller, vertelt Rogier Pennings van Stevin. Daarom…
Daimler optimaliseert digitale serviceverlening
30 jan om 09:59 uurDaimler Buses breidt de digitale serviceverlening verder uit richting vervoerders. Het bedrijf ging daarvoor…
zoals ik al vaker beaamden,dat waterstof-aandrijvingen de E-Bussen het na kijken zullen geven!.Via youtube.nl(tik in) Toyota Sora Bus Production in Japan (Hydrogen Fuel Cell Bus).En via:waterstofmagazine.nl en via opwegmetwaterstof.nl.De exakte waarheden/bevindingen inzake het wereld's gebruik van Waterstof.Eindelijk CEO'die het begrijpen,dat de inkoop van waterstof-bussen een enorm voordeel heeft oa in betrouwbaarheid.en binnen globaal 15/20 minuten waterstof tanken,en runnen rijden onder alle weersgesteldheden.En ook voor de bus-passagiers,in de wintertijd aangename temperatuur en ook in de zomer heel goed vertoeven in de passagiers-zitplaatsen.Maar vooral het op tijd kunnen rijden,om de passagiers onder alle weersomstandigheden,dat ze op tijd kunnen vertrekken en aankomen,op die plaatsen waar voor ze betaald hebben.Het zal weer leuk worden in Nederland,het gebruik van waterstof en dat is héél divers.En dat geldt ook voor de komende waterstof-auto's,die al in de verkoop zijn.En in 2025 gaan de productie van de waterstof-productie in aanvang toenemen.
Ingediend door hans peperkamp op do, 02/03/2023 - 18:55
En daarnaast de verschrikkelijke omstandigheden van de Delvers voor het lithium.maar ook in de zilvermijnen.Voor 7.50 euro per dag,in de volle zon en heel hoog gelegen lithium-zeén te werken in die zeer corrupte landen,die niets hebben met mensen-rechten,maar wel hun zakken vullen,moet afspraken van die CEO's die lithium-gebruiken voor hun jaarlijkese bonussen-uitkeringen!.Via youtube.nl (tik in)Bolivien im Lithium Rauch(tik in) ZDF HD planet e Der wahre Preis der Elektroautos(tik in) Lithium:een vloek of een zegen voor Bolivia(tik in) Lithium: Neuer Goldrausch in den Anden.Denk u eraan,als u in een E-auto/E-bus plaatsneemt.En waterstof kunnen we zelf fabriceren.,en niet meer afhankelijk zijn van die zéér corrupte landen.waar de regeringen hun eigen zakken blijven vullen,en maling hebben aan de eigen inwoners.En zuiver water gebruiken wat al eeuwen oud is,voor de lithium-zuiver te maken.Kabelkijkers wordt eens wakker,tov de Schotel-bezitters in de ontvangst van de exakte waarheden/bevindingen.en vooral de Duitse MODERATORS,die vaak een betere informatie geven,tov de kabelkijkers.
Ingediend door hans peperkamp op do, 02/03/2023 - 21:12
Het is in Nederland net of je óf voor batterij kiest óf voor Waterstof. Dat wordt geen keuze, het wordt beiden. Ik geloof er namelijk niet in dat we het alleen met elektronen gaan redden daar hebben we moleculen ook bij nodig. Dat geeft een betere balans voor het transport van energie waardoor er een versnelling komt in de realisatie van wat we willen bereiken.
Ingediend door Han van der Wal. op vr, 10/03/2023 - 14:46
Hulde voor deze toekomstvisie van het rijden met waterstof-aandrijvingen,die het E-rijden het nakijken zullen geven.Maar meer belangrijk voor het stabiel houden van onze verouderde netstroom-net.Via youtube.nl (tik in) Neues Wasserstoff E-Bike(tik in) phoenix plus:Wasserstoff-Stategien(tik in) Waterstof Rijnstate Elst.En via:waterstofmagazine.nl(bronvermelding): Nederland:eerste zes Hyundai vrachtauto's op waterstof in Groningen:Zuid-Korea:Hyundai start snelle ontwikkelin van Waterstof-van brandingsmotor:Japen:Toyota start test vloeibare waterstof.Daarnaast geen opslag van verouderde Lithium-batterijen,en ook het in spontaan in brand-vliegen van de Lithium-batterijen,door het knappen van de SEPARATOR in de lithium-batterij,en er is géén ontkomen aan,voor de gebruikers van de E-Bussen,binnen enkele seconden,ontstaan zeer giftige stoffen.een temperatuur van meer van 1000 graden,en moeilijk te blussen door de Brandweer,gewoon uit laten branden.Er zijn genoeg filmpjes te zien via youtube.nl Vier E Busse explodieren an stromsüle.En bij waterstof: de waterstof-tanks hebben een wanddikte van 4 cm Kavler,en worden ook gebruikt in de Formule 1.En waterstof is het lichste element wat in de natuur voorkomt,en bij een gaatje in de tank,vliegt de waterstof gelijk omhoog,en binnen luttele seconden is de tank leeg!.Meer veiligheden voor de passagiers in het rijden,met waterstof-aandrijving.En waar blijven de NPO/NOS/Commerciele/Regionale omroepen,met de exakte waarheden weer tegeven,in meer gebruik van waterstof!.Bij de verkiezingen voor morgen,voor het provinciaal-bestuur, zou dat een pracht thema zijn!.Maar weer een gemiste kans,in de exakte kennis overdracht.
Ingediend door hans peperkamp op di, 14/03/2023 - 19:52
Ook de Nederlandse Politiek krijgt ook meer vertrouwen in de productie van waterstof.Vandaag in een groot landelijk Dagblad:Eerste fabriek voor waterstof uit windenergie op zee,Waterstof knalt als energiebron in Nederland,waterstof staat nog in de kinderschoenen,een enkele truck rijdt op waterstof.Via youtube.nl (tik in) hydrogen trucks:geeft weer hoeveel trucks van de meest bekende merken,overgaan naar waterstof-aandrijving.Ziet via: waterstofmagazine.nl(bronvermelding) de ontwikkelingen in de wereld in meer gebruik van waterstof.En als ik weer lees de ingezonden reaktie's via dat landelijke Dagblad.dan mag er héél veel exakte kennis worden weergegeven,maar ook aan de Redactie's van de div. Dagbladen,maar ook naar de lezers.Zoals ik al vaker beaamden,het verschil in de exakte kennisoverdracht tussen de kabelkijkers tov. schotelbezitters.Ook via Omroep Gelderland: Als eerste in de wereld in samenwerking via de HAN Campus en meerdere partijen: Om de St EsebiusKerk in Arnhem te voorzien van verwarming door waterstof,een zéér groot project,en als voorbeeld te zijn,voor meer Kerken.En dat is waarom ovmagazine héél belangrijk is,om de exakte waarheden weertegeven via:Recente Reaktie's.Maar het blijft steeds een tekortkoming in de exakte waarheden/bevindingen door de Media.Tekort in interesse/of opleidings niveau!,inzake technologische innovatie technieken.Ook onze staatsomroep NPO: zal het altijd overgaan:windmolens/zonnepanelen als energie-bronnen,maar nooit ook in het Europese Parlement: dat waterstof de Heilige Graal is,voor vermindering van de stikstof/CO2 uitstoot.Mij vraag is,wat voor belangen-verstrengelingen kunnen daar de oorzaak van zijn.Geef uw mening:lezers van ovmagazine.nl.Maar vaak zit er een uitdagend karakter in verweven,in mijn ingezonden reaktie's,inzake eigen kennis-overdracht,inzake waterstof-gebruik,en over de nieuwste kernfusiereaktors,die in ontwikkeling zijn,geen kernafval,(tik in) ITER(Frankrijk en Wendelstein 7-X stellerator in Duitsland(MAX PLACK)worden de Neodym-Magneten tot -270 graden afgekoelt,inzake er dan géén weerstand meer aanwezig is.
Ingediend door hans peperkamp op ma, 20/03/2023 - 19:58
Reactie toevoegen