Connexxion heeft de concessie Noord-Holland Noord gewonnen. Dat heeft de provincie vanmiddag bepaald. Connexxion biedt veel extra bussen, plus Breng flex-achtig vervoer.
Connexxion continueert N-Holland Noord
De nieuwe concessie gaat van start op 22 juli 2018 en duurt 10 jaar. Nu rijdt Connexxion ook al in Noord-Holland Noord. Het aanbod van Connexxion levert volgens de provincie een forse kwaliteitsverbetering op voor de regio. Waar veel vraag is gaan meer bussen rijden en waar weinig vraag is komt straks Overal Flex.
Virtuele halte
Volgens Connexxion-woordvoerder Nicky Jansen zal het vraagafhankelijke vervoer veel kenmerken hebben van Breng flex, waarmee Connexxion-dochter Hermes in Arnhem en Nijmegen experimenteert. “Het wordt een voertuig dat van halte naar halte rijdt en dat je kunt bestellen via een app. Een virtuele halte, zoals een verzorgingshuis, of een halte die eerder is verdwenen, kan in het netwerk worden opgenomen.”
Verder verlaagt Connexxion de wachttijd voor de Texelhopper en wordt de aansluiting op alle boten gegarandeerd. Vanaf de start gaan 83 zero-emissie midibussen rijden, waarmee meer dan de helft van de vloot in de concessie emissievrij is. In de binnenstad van Alkmaar, op lijn 1, rijden over een jaar alleen nog elektrische bussen. Op Texel zet Connexxion twee bio-CNG-bussen in. Ook gaan er 52 Euro-6-dieselbussen rijden.
Mobiel betalen
Gedeputeerde Elisabeth Post is blij met het aanbod van Connexxion vanaf 2018 'beter, schoner en frequenter' vervoer te kunnen aanbieden. Ze wijst er op dat er met name in de spits meer bussen gaan rijden en dat reizigers op termijn ook mobiel kunnen gaan betalen. De provincie Noord-Holland betaalt jaarlijks 19,1 miljoen euro subsidie voor de nieuwe concessie.
Behalve Connexxion schreven op Noord-Holland Noord ook Arriva, Syntus en EBS in. Dezelfde partijen beconcurreerden elkaar eerder in Amstelland-Meerlanden (AML). Ook daar trok de zittende vervoerder Connexxion aan het langste eind. De provincie verlengde de inschrijfdatum voor Noord-Holland Noord begin dit jaar met twee maanden, vermoedelijk omdat de vervoerders toen druk waren met AML.

© Liselotte Schoo
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen