Het Duitse Flixbus begint een serie intercitybusverbindingen binnen Nederland. Onder meer Rotterdam, Nijmegen, Den Bosch en Enschede worden op het netwerk aangesloten.
Flixbus begint Nederlands busnetwerk
Eerder maakte OV-Magazine al bekend dat Flixbus van plan was in ieder geval twee verbindingen op te starten: viermaal daags tussen Eindhoven - Enschede en Eindhoven - Groningen. Nu de plannen officieel zijn bekendgemaakt, blijken de eerste binnenlandse ambities van FLixbus nog een stuk groter. De bus tussen Eindhoven en Groningen stopt ook in Apeldoorn en tussen Rotterdam en Nijmegen en Rotterdam en Den Bosch gaat acht keer per dag een ic-bus rijden, kondigde Flixbus vanochtend aan.
Voor de Nederlandse activiteiten is een Nederlandse bv opgericht. Het bedrijf gaat, net als in Duitsland, de concurrentie aan met de spoorwegen. Qua prijs zitten de Duitsers standaard onder voltarief van NS; qua reistijd is de bus slechts enkele keren langzamer. Daarbij komt dat het bedrijf verbindingen aanbiedt die op het spoor niet rechtstreeks zijn, zoals ook in Frankrijk te zien is na de liberalisering van de busmarkt daar.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Geweldig. Dit gaat een groot succes worden en veel aan het OV toevoegen.
Jammer dat vervoerders en financiers in Nederland het niet zagen.
Ingediend door LexBoersma op di, 24/11/2015 - 16:00
Het is al vaker opgemerkt: de bus is de trein voor de armen en minder bedeelden. Het succes zal vergelijkbaar zijn met dat van easyJet, Ryanair, Hop!, Vueling, Transavia en Wizz Air in de luchtvaart om er enkele te noemen. Hoe staat het met de in ov-land veelbesproken 'hoogwaardigheid' van de intercitybus? Het wordt druk aan de ultieme onderzijde van de ov-markt. Qbuzz heeft zich merkwaardigerwijs nog niet gemeld op dit marktsegment. Is wellicht te druk met het inschrijven op regionale busconcessies. Hogere snelheid, hogere frequentie en meer comfort vallen niet te verwachten. Partijen binnen het ov-segment blijven druk met elkaar te beconcurreren en in een verdringingsmarkt uit te roken. Voor privé-autorijders het zoveelste bewijs dat een bus geen serieus te nemen alternatief biedt als het gaat om filevrij en zorgeloos verplaatsen. De wat verstofte slogan kan weer worden opgepoetst: 'Blij dat ik rij'.
Ingediend door Eduard de Jong op wo, 25/11/2015 - 02:36
Dom. Dom van de NS, onder andere. Maar ook van onze geniale overheid, waar staatssecretarissen (-secretaressen "more like") worden ontslagen en vervangen. Wat heb je daar aan, als reiziger, passagier, klant, consument, burger? Dit bedrijf "Flixbus" springt handig in op de Nederlandse besluitvaardigheid die het karakter heeft van opgedroogde faecaliën, waar de passagier een sluitpost lijkt te zijn. Voor de hand liggende spoorverbindingen (Breda/Utrecht) worden niet gebouwd. Een supersleek station Arnhem "Centraal" waar niemand echt op zit te wachten (wel een station, maar niet een van een dergelijk niveau "high tech") wordt wel gebouwd, waarbij je je afvraagt wat de burger, etc. daaraan heeft. Intercity-lijnen worden opgedoekt ("bezuinigingen"), zoals tussen Alkmaar en Haarlem, waar die treinen verre van leeg zijn. Wie snapt het nog? Belangrijker: wie gaat er daadwerkelijk iets aan doen? Nou, kennelijk niemand dus. Mijn verwachtingen bij het aantreden van Mevrouw Dijksma zijn niet meer hoog gespannen. Genoeg geld is al over die balk geworpen, zo veel dat er een zeer slanke dienstverlening van de NS/ProRail in stand wordt gehouden. En de reiziger? Die overweegt toch maar weer een autootje erbij te nemen, want moet toch naar kantoor werken, en OP TIJD, dus investeert dan zelf maar. Als de staat het niet doet. Maar wat een toestand, mensen! Godgeklaagd. Hoe dan ook, het begon om Flixbus. Succes, Flixbus! Bekijk de markt, bekijk de mankerende verbindingen en spring erop in. En doe en passant ook nog wat internationale buslijnen, bijv. Arnhem/Düsseldorf, Eindhoven/Brussel, Eindhoven/Antwerpen. Want de NS doet het niet, en de NMBS ook al niet. Nog zo'n moloch! Doei.
Ingediend door V Bax op do, 26/11/2015 - 16:42
Reactie toevoegen