Met het groeiend tekort aan vakkennis neemt ook de vraag naar nieuw talent de komende jaren toe. Daarom werkt de sector samen met externe opleidingen en laat intern praktijkervaring opdoen.
Hoe komt de spoorsector aan nieuw talent?
NS en ProRail zien een groeiende vraag naar mensen met een ict- en techniekachtergrond. Of, zoals Ralph van Lith, manager Career Development Center bij ProRail, zegt: “De spoorsector verandert van beton en staal naar bits en bytes.”
En om die ‘bits en bytes’ in de vingers te krijgen, is het opdoen van praktijkervaring cruciaal. Dat bieden beide partijen aan met hun eigen bijscholingstrajecten. Bij NS-TechniekFabriek worden monteurs intern opgeleide, terwijl conducteurs en machinisten bij het NS-Leercentrum kunnen bijleren. ProRail laat afstudeerders juist instromen als Rail System Engineers, om op die manier praktijkervaring op te doen.
De samenwerking met mbo’s, hbo’s en universiteiten is van groot belang om nieuw talent binnen te halen. Ook Arriva heeft zo’n samenwerking in het leven geroepen, namelijk met Breda University of Applied Sciences. Samen lanceerden zij eind 2018 de Learning Community ‘Young professionals for multimodal mobility’ (Y4M3).
Verder werkt ProRail nauw samen met Railcenter, waar vakmensen opleidingen volgen en examens afleggen om zo de benodigde veiligheidscertificaten te behalen. Of, zoals opleidingsmanager Jos Gabriëls stelt: “Kennis is vluchtig, zeker als je die niet elke dag gebruikt. Dat geldt nog sterker voor de vaardigheden. Je leert in de praktijk pas echt hoe je de draadjes aan elkaar knoopt.”
Lees ook: Vakkennis blijft onmisbaar voor de sector
Het volledige artikel verschijnt halverwege maart in OV-Magazine #1 2019. Het artikel verschijnt ook online. Stuit u op de betaalmuur? Word dan abonnee.

© Mike van Hengel
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Opvallend citaat: “de spoorsector verandert van beton en staal naar bits en bytes”. Zou dat misschien de reden zijn waarom op Zwolle-Kampen de bodemstabiliteit vergeten werd? Als je spreadsheet richting het management maar klopt is alles OK - maar niet heus.
Sowieso staat in beide gevallen niet de klant, maar de techniek centraal. Dat moet voor alle spoortechneuten toch warm & vertrouwd voelen: de techniek is weer de baas!
De reiziger denkt slechts: "oh nee, oh nee, de spoortechneuten hebben WEER een nieuwe knutselhobby". En terecht, want de ervaring leert dat technisch amateurisme van spoortechneuten altijd rampspoed & ellende voor de reiziger oplevert.
Ingediend door asierts op vr, 08/03/2019 - 23:08
[…] maart 1, 2019maart 12, 2019 […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:12
[…] Lees ook: Hoe komt de spoorsector aan nieuw talent? […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:13
Reactie toevoegen