Dit jaar bestaan de Jonge Veranderaars (JV), het jongerennetwerk voor professionals uit de spoor,- en ov-sector, vijftien jaar. Een mooi moment om terug en vooruit te kijken.
Jonge Veranderaars: 'van ov-cultuurkaart naar meer diversiteit'
Voorzitter Jort Kuiper
“Het moet zo zijn dat je als het ware een privéchauffeur hebt, waarbij je op ieder moment kunt instappen. Zo moet het ov eruit komen te zien”, vertelt Jort Kuiper gevraagd naar hoe het ov er in de toekomst uit zal zien. “Maar de grote vraag is: ben ik 40, 60 of 80 jaar als dit is gerealiseerd?” De Jonge Veranderaars willen dit zo snel mogelijk voor elkaar krijgen, zegt Kuiper. Inhoudelijke thema’s als vervoersarmoede en zero emissie worden besproken tijdens de verschillende netwerkbijeenkomsten. Echte verandering vindt pas plaats wanneer tussen bedrijven verbindingen ontstaan. Kuiper: “Die heeft de sector nog niet en dat is waar wij ons op richten. Dan pas kan er echt wat veranderen.”
Vergrijzing
Vijftien jaar geleden begon de ov-sector te vergrijzen, en het zag er naar uit dat de jonge garde alles zelf moest uitvinden. “Ik werkte toen als projectleider bij Railforum”, vertelt Gertjan Hulster. “Verschillende organisaties in de sector liepen tegen dit probleem aan. Wij zijn toen gestart met een netwerkbijeenkomst. Welke plek willen we innemen en wat voor ideeën zijn er om in de, soms toch wat conservatieve sector, veranderingen door te voeren?”
De eerste jaren werden er concrete ideeën geopperd. De meeste vonden in eerste instantie geen doorgang, mede omdat het binnen de ov-sector vaak alleen maar ging over treinen en bussen op tijd laten rijden. De jonge garde zette juist in op bijvoorbeeld een verandering van de treinbeleving. Hulster: “Ik ben wel blij dat we, na lang doorzetten, ervoor hebben kunnen zorgen dat trein en cultuur met elkaar zijn verbonden in de vorm van een ov-cultuurkaartje. Maar dat heeft best wat voeten in de aarde gehad om dat erdoor te krijgen bij verschillende instanties.”
Eén van de oprichters van JV Gertjan Hulster
Diversiteit aan meningen
Kuiper is heel duidelijk hoe hij zijn beeld van ov als privéchauffeur wil bereiken in de toekomst. “De diversiteit in de sector moet ruimer. De sector heeft meer meningen nodig, alleen dan gaat er echt wat veranderen. Die behoefte is er nog steeds. Door de vergrijzing bestaat de kans dat we straks hersenen en handen tekort komen. JV moeten ervoor zorgen dat professionals uit de sector gestimuleerd worden om over veranderingen na te denken.”
Summer challenge
De Summer Challenge is een jaarlijkse innovatiewedstrijd waarbij vijftig jonge professionals in teams meedenken over vraagstukken in een bepaald thema. Dit jaar won Team De Wachtverzachter. Zij ontwikkelden een app om het wachten op een vertraagde trein wat te verzachten. Kuiper: “Reizigers kregen persoonlijke informatie zoals nieuws via de app en kortingen voor een hapje en een drankje bij de verschillende winkels op een station.” Kuiper zegt dat er inmiddels gesprekken plaatsvinden over partnerships, zodat de app ook echt wordt gerealiseerd.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen