BYD was de fabrikant die het beste voldeed aan de uitvraag voor de concessie IJssel-Vecht en kon de bussen tijdig leveren. Dat vertelt vervoerder Keolis aan OV-Magazine over de keuze voor de Chinese busbouwer.
Ondanks commotie vertrouwt Keolis op BYD
Vrijdag 6 december tekende Keolis een langetermijn servicecontract met BYD voor niet alleen de levering van de bussen, maar ook voor een totaal servicepakket. De Chinezen leveren de e-bussen in drie formaten: 206 12-meterbussen, enkele midibussen van 8,7 meter en 12-metermodellen. De bussen gaan rijden in de concessie IJssel-Vecht, die 13 december 2020 ingaat.
Woordvoerder Lotte Hendriksen geeft desgevraagd aan dat Keolis goede ervaringen heeft met BYD, die ook al in de concessie in AllGo Almere en Syntus Utrecht rijdt. “Naast een goede prijs-kwaliteit biedt BYD, van origine een batterijfabrikant, een jarenlange ervaring, kennis en voorsprong op het gebied van het ontwikkelen en onderhouden van batterijpakketten. Dat geeft ons vertrouwen om ook in de nieuwe concessie IJssel-Vecht met elektrische bussen van BYD te rijden." Bovendien was BYD de busfabrikant, die het beste aan de uitvraag voldeed. "Omdat het grootste deel van de concessie provincie-overschrijdende streeklijnen betreft, hebben we een grote range nodig. Die grote batterijpakketten konden zij leveren."
Ophef
Eerder ontstond hierover ophef in de Overijsselse politiek. De provinciale PVV-fractie stelde hierover vragen aan de Gedeputeerde Staten. De partij stelde dat Keolis bussen beter had kunnen bestellen bij de Nederlandse bussenbouwer VDL, die zo’n 1000 medewerkers in Overijssel heeft. En volgens het Financieele Dagblad is sprake van een pikant moment, omdat de Nederlandse regering een voorstel gaat indienen in Brussel om oneerlijke concurrentie vanuit China het hoofd te bieden. Chinese bedrijven ontvangen namelijk miljarden aan staatssteun.
VDL gaf te veel onzekerheid
In deze politieke kwestie mengt Keolis zich niet. Hendriksen meldt dat bij meerdere leveranciers offertes zijn uitgevraagd, waaronder bij het Nederlandse VDL. “Maar de door ons gewenste voertuigen waren op het moment van indienen van de bid niet leverbaar in het programma van VDL. Daarnaast zagen wij risico's in een tijdige levering. En dat is wel een eis in het bestek, dus dat gaf ons teveel onzekerheid.”
De herkomst van de bussen is geen eis in het bestek en ook willen de provincies zich niet bemoeien met de aanschaf van de bussen. “Dit is de verantwoordelijkheid van de vervoerder”, vertelde Commissaris van de Koning van Overijssel, Andries Heidema aan het FD.
Meer artikelen met dit thema
CNV kondigt vijfdaagse staking streekvervoer aan
30 jan om 14:19 uurWerknemers in het streekvervoer leggen vanaf 6 februari wederom het werk neer. De staking betreft…
De klantvraag is gewijzigd – nu het ov-product nog
12 jan om 12:06 uurBleef tijdens de coronacrisis het ov-niveau nog grotendeels op peil (door extra subsidie vanuit IenW) terwijl…
Nachttrein Groningen - Schiphol 20 januari van start
9 jan om 12:01 uurFeestvierders uit bijvoorbeeld Zwolle, Assen of Almere die in Amsterdam of Groningen willen stappen en…
Eerste nachttrein arriveerde dit weekend vanaf Maastricht op Schiphol
20 dec 2022De eerste nachttreinverbinding in open toegang is van start gegaan. De Arriva nachttrein arriveerde vanaf…
Noord-Nederland presenteert ov-Ontwikkelagenda 2040
13 dec 2022Noord-Nederland heeft haar plannen voor een betere ov-bereikbaarheid gebundeld in de zogenoemde Ontwikkelagenda…
Grote investeringen in bereikbaarheid Zuid-Holland
15 nov 2022Het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeentes Den Haag en Rotterdam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei 2022In Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Reactie toevoegen