Keolis wint concessie IJssel-Vecht

Keolis wint concessie IJssel-Vecht

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland hebben de concessie IJssel-Vecht gegund aan Keolis. De vervoerder introduceert de grootste vloot van elektrische voertuigen in Nederland met meer dan 300 stuks.

Vanaf 13 december 2020 blijft Keolis voor de aankomende tien jaar de vervoerder in de concessies Veluwe en Midden-Overijssel. Vanaf 2021 gaat het bedrijf ook aan de slag in Lelystad en in 2023 in het concessiegebied IJsselmond. Het contract heeft een waarde van 900 miljoen euro en wordt uitgevoerd met meer dan 300 elektrische voertuigen. Daarmee is het de grootste Nederlandse elektrische vloot, aldus Keolis. In samenwerking met de opdrachtgevers wordt een deel van de laadinfrastructuur gerealiseerd voor de elektrische voertuigen. Daarnaast zorgt Keolis voor capaciteit op de eigen stallinglocaties.

RRReis
Onder de nieuwe merknaam RRReis krijgt het openbaar vervoer in de concessiegebieden een nieuw gezocht. “We zijn enorm blij dat we deze concessie hebben gewonnen”, zegt Frank Janssen, CEO Keolis Nederland: “Niet alleen omdat we onze huidige vervoergebieden Veluwe en Midden-Overijssel behouden, maar vooral omdat we onze reizigers daar mogen blijven bedienen én onze dienstverlening verder mogen uitbreiden. Het is zeer te waarderen dat drie provincies samen de gedurfde stap hebben gezet om reizen óver de voormalige concessiegrenzen heen mogelijk te maken. De concessie IJssel-Vecht is daarmee het eerste voorbeeld in Nederland waarbij echt invulling wordt gegeven aan hoe men in een groot gebied reizigers onbegrensd wil laten reizen.”

‘Beter ov-aanbod’
De provincies komen met de volgende verklaring waarom voor Keolis is gekozen: “Met de gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis Nederland krijgen de reizigers een beter ov-aanbod door een toename van het aantal dienstregelingsuren die Keolis inzet om de bereikbaarheid van de economische kerngebieden, regionale centra en middelgrote steden te verbeteren. Voor reizigers komen er ook speciale productformules waaronder ComfortRRReis op vier HOV-assen. De vakantiedienstregeling wordt verkort. Hiervan profiteren met name de forenzen.” Naast Keolis waren ook Arriva, Connexxion en EBS in de race voor concessie IJssel-Vecht.

Duurzame concessie
Op diverse stations komt een moderne haltezuil met een touchscreen. Hier kunnen mensen informatie krijgen over de busdienst en ook over andere mobiliteitsdiensten en de omgeving. In Apeldoorn, Lelystad en Zwolle komen servicewinkels voor persoonlijk klantcontact. Op diverse bushaltes komen reisinformatiepanelen werkend op zonne-energie. “Met al deze maatregelen wordt dit een van de meest duurzame concessies van Nederland”, zo klinkt het vanuit de provincies.

Lees ook: Vier vervoerders in de race om IJssel-Vecht

Vitaal belang
De concessies Midden-Overijssel en Veluwe, waar Keolis al reed, zorgen voor 30 procent van de omzet, vertelde vertrekkend topman Cees Anker afgelopen juni aan OV-Magazine.“Alles is er op gericht om die tender te winnen. Wij gaan voor de winst.”  Saillant detail is overigens dat Syntus zich een decennium geleden nog verslikte in te rooskleurige offertes voor de concessies Veluwe en Midden-Overijssel. Daar werd destijds ingeschreven voor irreële businesscases, aldus Anker.

Laat een reactie achter

Lees ook