Ov-sector vreest 30 procent versobering
De beschikbaarheidsvergoeding BVOV verloopt per 1 september en er is nog altijd geen nieuw akkoord. Zonder nieuwe staatssteun dreigt het ov-aanbod met 20 tot 30 procent te verschralen, schrijven opdrachtgevers aan het ministerie van IenW. OV-Magazine zag de brief in.
In juni 2021 besloot het Rijk om de BVOV te verlengen tot 1 september 2022. Toen werd verwacht dat de reizigers langzaam terugkeren. Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 zou een besluit genomen worden over een regeling voor het laatste kwartaal.
Maar dat is nog niet gebeurd. De ondertekenaars van de brief vrezen dat het ministerie van IenW de steun zelfs wil intrekken, terwijl de ov-bedrijven het financieel helemaal nog niet kunnen redden. Daardoor kunnen de opdrachtgevers geen besluiten nemen over de dienstregelingen voor het laatste kwartaal van dit jaar en 2023. Dan kan leiden tot een ‘kritieke situatie’. “Zonder rijkssteun moeten structurele en ingrijpende extra maatregelen worden genomen in het bestaande ov-systeem.”
Het gaat dan om het schrappen van trein-, bus-, tram- en metrolijnen en het verlagen van het sociaal veiligheidsniveau. Dit kan leiden tot 30 procent minder ritten in 2023, terwijl de reizigersvraag in die periode juist weer moet toenemen. Bovendien moeten de ov-bedrijven nieuw personeel vinden en opleiden.
Transitieplannen
Volgens diverse prognoses wordt het ov vanaf 2025 weer ‘booming’ en zitten de reizigersinkomsten dan weer op het oude niveau, waardoor Rijkssteun niet meer nodig is. Om de tussenliggende periode te overbruggen, werken alle decentrale overheden aan transitieplannen. Maar daarbij blijft verdere steun vanuit het Rijk nodig.
“Als we weten wat de financiële bijdrage van het Rijk in 2022 is, en wat de nationale kaders zijn, kunnen we pas verder”, vertelde Egbert de Vries, voorzitter van Vervoerregio Amsterdam, tijdens het congres ‘Ov in transitie – stappen richting 2040’ dat OV-Magazine en de Vervoerregio in juni 2021 organiseerden.
En Jan van Selm, directeur van DOVA: “De hoofdvraag is: hoe kan het ov in 2022 het beste aansluiten op de reizigers die terugkomen, met de scholen die weer opengaan en werk dat deels weer op kantoor gebeurt? Hoe gaan we de dienstregelingen daarop aansluiten?

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen